Saturday, August 18, 2018

Kadang aku merasakan hidup ini terlalu sukar. Malang yang bertimpa2. Hutang yang semakin tiba duenya. Dan apabila hanya kau yang available utk membantu, patutkah kau diam kaku...
Ini bukan cerita kesusahan..tetapi ini cerita tentang tanggungjawab. Betapa pentingnya sifat kasih sayang diantara ahli keluarga.tidak kira tua atau muda. Hormat menghormati perlu diutamakan. Mementingkan apa yang hak. Dan menjauhkan apa yang tidak.
Kadang kala, kita diberi sedikit kesenangan..dan kita membantu dalam urusan kewangan, manakala ahli yg lain yg tidak berkemampuan memberi pertolongan dr hal penjagaan. Tidak perlu mendabik diri dgn mengatakan ini smua aku yg tanggung. Ini adalah salah sama sekali. Allah tidak suka manusia yg sombong dan ego tambahan dengan ahli keluarga sendiri.
Kurang kasih sayang yang dicurah atau terlebih sudah. Kadang ia bermain di kotak fikiran aku. Perlu aku turut perangai dia atau biarkan saja. Tapi tahukan dia aku sendiri berperang dgn rasa.
Aku pelik bagaimana kurangnya perhatian dan kelembutan dalam kasih sayang.