Sunday, June 25, 2017

Selamat hari raya

Assalam

Alhamdulillah...raya datang lagi...seronok kan raya...apa yg seronok tentang raya?
Ada org seronok sebab habis puasa
Ada org seronok sebab cuti pnjg
Ada org seronok sebab dpt mkn sedap2
Ada org seronok sebab dpt kumpul duit raya byk2

Tapi bagi aku raya seronok sebab dpt jumpa ramai org.
Sedara mara yg dahlama tak jumpa
Kawan2

Bagi aku..cukup adik beradik dan sedara mara..
Iye aku mungkin manusia yg tak reti bersosial
Ntah..makin nak menepos ni..makin tak reti nal bergaul

Pada aku..yg paling seronok masa raya adalah sehari sebelom raya..
Kesibukan didapur dan didlam rumah itu yg menyeronokkan..
Mungkin sebab aku dan yg lain diajar utk membantu mak dan abah...
Kami semua akan turun dapur..masak sama2...kemas sama2..walau tidak sekemas mak...tp kami akan kemaskan apa yg bersepah..
Sejak dah ada ahli baru, para menantu pula amik tugas2 mencuci pinggan dan menyapu sampah..
Seronok...sangat2 seronok..
Paling seronok bila tgk muka mak kita lega sebab byk kerja2 yg patut dia buat dah diselesaikan  oleh anak2.hilang penat...

Tapi tak semua begitu..ada sesetengah org hanya dtg lenggang perut je..smua sibuk dukung anak2 pdhal anak tak meragam pun..kesian kan...takde life betol org mcm ni...

K lah...saya rindu bila kumpul ramai2..riuh yang mendamaikan...

Selamat hari raya

Monday, June 12, 2017

Indahnya balik kampung

Assalamualaikum

Alhamdulillah
Ramadhan ke17 dpt pulang berbuka dengan mak
Walau tahu dia rindu teruk pd aku dan anak2 yg lain..
Allahu..rasa derhaka sangat kerana buat mak tertunggu2..moga Allah ampunkan dosa aku
Kebetulan cuti nuzul alquran.jarang2 berlaku aku dan melor off sama2..sejak melor dah kedunia shift ni..jarang2 dpt jumpa..buka bersama pun boleh kira dgn jari..nak buat mcm mana..kdg kita rs kita sahaja ada family..tp tak baik pentingkan diri sendiri sebab bila dah keja shift ni kenalah tolak ansur..
Andai aku je kena tolak ansur takpelah..moga2 Allah mudahkan urusan2 aku yg lain.betol tak????
Kalau yg nak bedengki sokmo lantak koranglah disitu..janji lepas makan kemas balik..hahaha
Well berbalik kisah balik kg..seronok sangat2...kami balik cuacanya sgt gloomy..redup dan gerimis..rupanya kat rumah mak dah hujan.alhamdulillah..sejuk sungguh..
Atam balik mlm jumaat tu..kesian atam...kereta dia kena langgar lembu..bukan dia langgar..lembu tu yg langgar..atam dah berenti..tp lembu tu jalan juga..dasar lembu.nasib lampu je pecah..lepas tu atam berenti dan lempang lembu tu balik..hahaha..hebat kan atam...
Hr sabtu geram tgk kedondong mak melayut2 je..buat air kedondong..aku la ketua..aku kan hebat..pegi blend dgn limau purut..sekali pahit..tergelak2 kami smua minom...aku pula kena minom air panas..buat air kopi..pun pahit tapi pd aku tu dah tahap hotel dah sedap dia...maka kami minom sambil gelak ketawa..sebab atam ckp seksanya nak minom air sedap hari ni..hahaha.
Seronok betol buka di kampung..tp tak sempat lgsg snap gmbar sebab buka di umah mak jam 718...by time siap hidang dah azan..atau kdg2 gaduh2 suh buka sebab smua ralit berborak...
Melor lagi kesian...kena buli dgn anak2 buah..sian anak buah..mereka rindu u sebenarnye melor..hahahaha..
Sebelom balik ziarah rumah abah sebentar...cantik depa kemaskan kubur2..tapi mungkin hujan..rumput cepat naik.nanti et dtg lagi abah ye..maaf lama tak ziarah😭😭😭😭..abah sentiasa dlm doa et..abah tahu khamis lepas et rindu sgt pd abah..usai nak berbuka, tiba2 bau minyak atar yang selalu abah pakai bila nak pg solat jumaat menerjah hidung...tergamam tp et sedut kuat2..tp hilang bau tu...tp dtg semula et hidu lagi...rindunye et pd abah...abah elok2 ye..moga Allah tempatkan abah dikalangan org2 yg beriman dan ditempatlan disyurga...et rindu abah

Sunday, June 4, 2017

Jauh

Aku rindu smua
Dibesarkan dlm kelompok yg besar
Dan penuh kasih sayang
Dikeliling buih2 cinta yang memekar dlm hati kami
Andai salah dan terasa hati
Kami diam dan cuba perbaiki diri sendiri
Bukan menengking tanpa usul periksa
Yang akhirnya buat kita rasa kecewa
Aku rindu rasa seperti itu
Yang bahagia nya tak mampu aku ucapkan
Yang walau makan telor kicap ditengah malam
Borak2 kosong yang kdg2 ditegur abahtok kerana kecoh selaman
Tp aku rasa sayang itu
Ikhlas dr hati mereka smua
Yang mgkin tidak difahami
Oleh sesetangah manusia
Aku rindu bau2 mereka
Kadang2 aku mahu berlama2
Ada masa aku malu pula
Malu yang tak tahu aku nak ungkap bagaimana
Moga Allah mengampuni dosa2 aku
Atas dosa2 mengecewakan
Mereka org2 yang aku sayang..
Maafkan aku

Saturday, June 3, 2017

Rindu yg bertamu

Assalamualaikum

Abahtok dan maktok
Et dtg tido umah atok kelmarin
Kami makan2 kat sana...sedap ibu dengan mak masak.
Seronok kumpul mcm tu..tp tak sama mcm abahtok ada.
Tapi et mcm nampak kelibat maktok baring dikerusi yg selalu dia baring..sengih pndg org lalu lalang..
Tp et terasa memapah maktok ke meja makan...
Tp et merasa atok bersimpuh didapor makan masak lemak pisang. .
Setiap sudut et nmpk abahtok dan maktok
Rindunyeee pelok erat abahtok yg tak mahu lepas bila et salam..😢😢😢😢😢
Alfatihah abahtok dan maktok..cantek bunga2 yg ibu tanam atas kubur atok dan maktok...
Rindu sangat..
Alfatihah abahtok..maktok dan abah saya.

Monday, April 24, 2017

Apa khabar

Hi blog...apa kabar kamu..nampak sunyi je kan..sian terbiar sepi😄😄😄😄...i takde mood la blog..i nak menulis tp hp i pula problem..babai blog..nanti i dtg lagi sini ye

Monday, October 24, 2016

Saturday, October 15, 2016

Selamat ulang tahun kelahiran



Selamat ulang tahun kelahiran diri sendiri

Moga tahun ini Allah permudahkan urusan saya

Moga Allah berikan kesihatan yang baik pada saya utk beribadah dan memohon keampunan atas dosa2 yang lepas

Moga  Allah panjangkan umur saya utk saya jaga suami, mak dan mertua saya dikala mereka memerlukan..

Moga Allah murahkan rezeki saya agar saya dapat menggembirakan org lain..

Moga Allah buka pintu hati smua org utk sentiasa doakan saya..

Ya Allah..ampuni dosa saya..ampuni smua kesalahan saya..kelalaian saya..moga saya dan suami sentiasa dalam rahmat dan lindunganMu Ya Allah..

Ya Allah, ampuni dosa arwah abah saya, abahtok saya, kedua nenek saya, makcik dan pakcik saya serta smua golongan muslimin dan muslimat yang telah meninggalkan kami semua...tempatkanlah mereka dikalangan org yang beriman..lapangkan kubur mereka..jauhkanlah mereka dr azab kubur..

Ya Allah, terima kasih utk semuanya..alhamdulillah

Saturday, September 24, 2016

Hilang lagi satu doa


18.9 yang lepas...
tinggal 2 hari lagi
18.9 yang lepas...
dia pergi mengahadap ilahi...

dia abahtok saya
jiwanya sempoi
hatinya baik
dirinya tak pernah mengalah

Semasa abah meninggal
abahtok bantu urus smua
abahtok yang talkin abah saya
abahtok sedih kerana satu2 menantunya pergi sebelom dia

Namun
7 tahun kemudian,
abahtok pergi buat selamanya
Jujur saya katakan
saya tak sangka...jahil dan bodohkan saya
saya sebenarnya yakin abahtok akan sihat semula
tapi saya lupa
Akan janji Allah yang satu ini
mati itu pasti

saya ralat
saya menyesal
saya kecewa
saya hiba yang amat sangat
saya kehilangan yang tak dapat diungkap

abahtok..
dulu masa abah pergi
et rasa sebahagian diri ini juga pergi
tapi abahtok bawa jiwa et bersama

Abahtok..
agak2 ada lagikah doa untuk et
yg et tahu, tiap kali solat, pasti atok akan doakan kami smua..
Siapa yg akan doa utk et lagi nanti abahtok..
ada lagi kah????



Alfatihah utk abahtok saya
Ustaz Haji Jamhari bin Haji Ahmad
Mantan imam selayang baru

Atok tetap kesayangan kami semua...terima kasih atas jasa abahtok selama ini...utk semuanya...utk segala galanya..

Tuesday, August 23, 2016

Saya rindu

Assalamualaikum


Saya rindu nak bercuti dengan girlfriend saya 2 org ini..walaupun saya akan dipinggirkan bila mereka bertemu..tapi saya ok je.alhamdulillah..
Apa akan jadi jika mas x buang staff dulu ye..hampir setahun...yg direhatkan bulan 6 dah tentu setahun telah berlalu begitu saja..terasa seperti baru semalam menggelabah menanti pos laju hantar surat..
benarlah..dugaan Allah kirim supaya aku lebih kuat..cuba cr jalan utk selesaikan dengan lebih baik..walaupun ada masa aku sndiri mahu mengalah..tapi apa pilihan yg aku ada...aku tetap akan setia selagi khidmat diperlukan.terima kasih melor utk semua pengorbanan...

Selamat beribadah

Tahun ni aku berpeluang bertugas utk kapal haji di klia..walau tak berpeluang menjadi petugas di mekah tetapi menjdi antara org terakhir yg mengucapkan selamat pd jemaah pun dah cukup menggembirakan aku...gembira sebab biasanya staff yg bertugas akan keluar dr roster dan berpeluang keja opis hour...
Tapi org kata jgn suka sangat..betollah..aku dapat jadual penerbangan semasa raya x silap aku..ms melor admit nci..jd perasaan nak amik tau kurang..dan bila semangat mai..tgk jadual terus kembali merudum..
Kami perlu bekerja malam sahaja tanpa henti mengikut jadual kapal....
Gembira kerja malam atau gembira keluar roster tak memberi apa2 makna dah aku rasa...jadual minggu pertama dan kedua..penerbangan terus ke madinah..malam pertama mmg teruja tambahan melihat keceriaan jemaah menaiki a380 buat kali pertama...bukan kata jemaah tapi semua staff yg terlibat menguruskan jemaah pun gembira...
Malam ketiga aku dah tumpas..menangis dibahu melor sebelom pergi kerja..penat tido siang dan tido malam mmg berbeza..tapi perasaan kembali gembira bila lihat kapal dugong yg kosong penuh dgn jemaah..bila difikir, crew yg bertugas lagi penat...sampai kul jam 1 pagi..jam 1pagi esoknya kena bersiap utk kapal seterusnya..hurmm..kira sama je dgn kami..
Dan kini tggl beberapa penerbangan sahaja lagi..chaiyok2..tak sangka hampir selesai..bermula 21.8 jemaah akan terus ke jedah..sayu sungguh lihat mereka yg putih bersih berihram dan bertelekung...
Bertuah sungguh menjadi tetamu Allah dimusim haji..samada petugas mahupun jemaah..hampir 2 bulan melakukan ibadah tanpa gusar memikirkan hal kerja dan rumah..tumpuan hanya masjid dan ibadah..masyaallah seronoknya..
Sedang aku yg mendapat peluang umrah juga sangat gembira .inikan menjadi tetamu Allah di musim haji...bertuah sungguh mereka..
Moga ada peluang utk aku menjdi tetamu Allah lagi..rindu masjid nabawi..rindu kaabah...rindu air zamzam..rindu berpusu2 kemasjid..rindu kurma segar..Allahuakbar😢😢😢😢😢😢😢