Saturday, October 12, 2019

ikhlaskah aku

sejak 2 tahun aku bersama unit baru, ayat itu sering diutarakan.oleh org yg sama...

ikhlas ke ko tlg depa..
depa janji nak bagi apa...
dorg ada minta apa kat ko
ko tak rasa menyusahkan ke??????.

bila soalan itu diajukan utk pertama kali,aku jd pelik. aku tak pernah lagi bertemu org yg akan bertanya ikhlas atau tidak sesuatu yg aku buat.
kdg kala aku jd stress..aku mahu nangis...aku jadi pelik, kenapa aku mahu pergi ketempat ini.

dahulunya, mereka kelihatan sgt profesional..mereka kelihatan sangat gah, mereka dipuja, mereka walau sama namun pemikiran sgt berbeza.

kehidupan harian sebelum ini yg hanya melibatkan hal aku,melor,family aku dan melor,segamat,sentul,selayang atau kedah....aku tak perlu memikir tentang dunia, perang yang akan berlaku, taufan yg bakal melanda, baju dia sesuai utk terbang, kenapa perlu mkn chewing gum, kenapa dia berpeluh, kenapa tk bawa beg byk,kenapa ,kenapa,kenapa n the list will go as long as u satisfy n smua start with why....

mereka sedikit membuatkan setiap inci perbuatan akan diketahui. jarang tekaan itu salah.

namun, semakin hr semakin sukar. setiap perlakuan salah dimata yg lain. tiada layanan istimewa, tiada istilah kita berbeza..TAPI pahamkah mereka. .. jika dulu aku pulang dgn gembira.. tiada rs takut mahu lelapkan mata..kini aku pulang dgn resah dan gundah. bak kata mereka, tangan didahi memikirkan betolkah..benarkah...org samakah???kahkahkah

dan ia bukan selesai esok harinya..kdg kala makan minggu..kdg sebulan...dan ms itu aku sudah lupa....

dan apabila di tanya ikhlaskah aku????aku jd bingung dan bengong...kenaap perlu membebankan kepala org lain jika kau boleh membantu....tiada istilah ikhs atau tidak.

ya aku tahu aku lurus..polos..senang dibuli..senang ditipu..senang memaafkan kerna bagi aku, smua ini pinjaman.. Allah menghadiahkan aku hati,perasaan dan jugs sifat yg begini..tidak smua punya hati yg memikirkan hal org lain..tp aku ada..walau kdgkala ia terlalu memikirkan hal org...terlaluuuu ye...aku nmpk gans,tp aku lemH lembut...sesuai dgn nama aku..hahaha. .dan yg buruk smua salah aku yg terlalu ikut perasaan..

dan berbalik pd ikhlaskah aku....ikhlas atau tidak, bukan aku perlu beri jwpan..tidak perlu aku war warkan...cukup Allah tahu...

aku selalu ingat, aku tolong org, nanti org akan tolong aku semula..jika bukan aku,suami aku,keluarga atau keluarga mentua.. betol kata pepatah, what u give, u get back...

kwn2 selalu tlg aku. aku tahu aku terpaling bodoh disitu. namun mereka memahami dan sentiasa membantu..itu sudah buat aku bersyukur..jd perlukah disoalkan keikhlasan itu...

Ya Allah, ampuni tulisan aku ini...mog aku terus bersemangat