Monday, June 22, 2020

tiada lagi durian adik

assalamualaikum

hr khamis bib mesej.hantar gambar ini..Allahu sian mak..

abah
pokok durian yg abah tanam dah patah. 
pokok nora
abah tanam dan letak nama anak2
pokok aku kurus sama mcm aku dulu..ye percayalah dulu aku kurus.
org banjar ckp aku hisap duyu
penyakit ni mcm aneroksia la
tp kepercayaan org dulu2, kira mcm takde semangat ke apa tak sure plak
yg aku ingat,nenek antan dtg umah ubatkan aku..ada ayam sekor aku kena mandi dgn ayam tu..aku mandi air ayam la kiranya
majlis tu tgh mlm ye
esok ayam tu kena kurung dan tak lama mati..
idokla kitorg makan..kang smua kena hisap duyu. hahaha
selepas itu,aku terus gemok dgn jayanya...
sayang nenek antan n abah..tq ubatkan aku
kalau tak,aku akan jd mcm ayam tu lah..
berbalik pd pokok durian ini, kami 7 beradik dan yg tggl hanya 2 pokok..pokok abang dan pokok adik..pokok adik ni paling besar dan tinggi. dah pernah patah ujong tahun lrpas tak silap aku.dia berah sgt..tp sebelah je..perancangan Allah kan.Allah rancang patah berperingkat.dan kebetulan tokdah br lepas buang smph dan tgh usha nenas dia..dia kata nak ambik tapi sebab nak hujam terus tak jd. elok dia naik,ribut dtg terus laporpoooo.patah. sikit lagi nk kena dapor tokdah...jd tokdah pun reda..cuak dan sedih juga..terus solat lah beliau..sedg solat,nia bgtau sebelh lg tgh patah...elok tokdah smp dapor,dah jatuh pokoknye..dan alhamdulillah,tak kena umah org.sian tokdah..mesti susah ht dia...demam terus beliau..
jiran dia punya pokok pun dah tua..dahla btol2  dekat dapor tokdah..sian tokdah..sabarlaaaa..tau dia risau.uwaa
yaAllah lindungilah tokdah dan smua..