Sunday, June 25, 2017

Selamat hari raya

Assalam

Alhamdulillah...raya datang lagi...seronok kan raya...apa yg seronok tentang raya?
Ada org seronok sebab habis puasa
Ada org seronok sebab cuti pnjg
Ada org seronok sebab dpt mkn sedap2
Ada org seronok sebab dpt kumpul duit raya byk2

Tapi bagi aku raya seronok sebab dpt jumpa ramai org.
Sedara mara yg dahlama tak jumpa
Kawan2

Bagi aku..cukup adik beradik dan sedara mara..
Iye aku mungkin manusia yg tak reti bersosial
Ntah..makin nak menepos ni..makin tak reti nal bergaul

Pada aku..yg paling seronok masa raya adalah sehari sebelom raya..
Kesibukan didapur dan didlam rumah itu yg menyeronokkan..
Mungkin sebab aku dan yg lain diajar utk membantu mak dan abah...
Kami semua akan turun dapur..masak sama2...kemas sama2..walau tidak sekemas mak...tp kami akan kemaskan apa yg bersepah..
Sejak dah ada ahli baru, para menantu pula amik tugas2 mencuci pinggan dan menyapu sampah..
Seronok...sangat2 seronok..
Paling seronok bila tgk muka mak kita lega sebab byk kerja2 yg patut dia buat dah diselesaikan  oleh anak2.hilang penat...

Tapi tak semua begitu..ada sesetengah org hanya dtg lenggang perut je..smua sibuk dukung anak2 pdhal anak tak meragam pun..kesian kan...takde life betol org mcm ni...

K lah...saya rindu bila kumpul ramai2..riuh yang mendamaikan...

Selamat hari raya

Monday, June 12, 2017

Indahnya balik kampung

Assalamualaikum

Alhamdulillah
Ramadhan ke17 dpt pulang berbuka dengan mak
Walau tahu dia rindu teruk pd aku dan anak2 yg lain..
Allahu..rasa derhaka sangat kerana buat mak tertunggu2..moga Allah ampunkan dosa aku
Kebetulan cuti nuzul alquran.jarang2 berlaku aku dan melor off sama2..sejak melor dah kedunia shift ni..jarang2 dpt jumpa..buka bersama pun boleh kira dgn jari..nak buat mcm mana..kdg kita rs kita sahaja ada family..tp tak baik pentingkan diri sendiri sebab bila dah keja shift ni kenalah tolak ansur..
Andai aku je kena tolak ansur takpelah..moga2 Allah mudahkan urusan2 aku yg lain.betol tak????
Kalau yg nak bedengki sokmo lantak koranglah disitu..janji lepas makan kemas balik..hahaha
Well berbalik kisah balik kg..seronok sangat2...kami balik cuacanya sgt gloomy..redup dan gerimis..rupanya kat rumah mak dah hujan.alhamdulillah..sejuk sungguh..
Atam balik mlm jumaat tu..kesian atam...kereta dia kena langgar lembu..bukan dia langgar..lembu tu yg langgar..atam dah berenti..tp lembu tu jalan juga..dasar lembu.nasib lampu je pecah..lepas tu atam berenti dan lempang lembu tu balik..hahaha..hebat kan atam...
Hr sabtu geram tgk kedondong mak melayut2 je..buat air kedondong..aku la ketua..aku kan hebat..pegi blend dgn limau purut..sekali pahit..tergelak2 kami smua minom...aku pula kena minom air panas..buat air kopi..pun pahit tapi pd aku tu dah tahap hotel dah sedap dia...maka kami minom sambil gelak ketawa..sebab atam ckp seksanya nak minom air sedap hari ni..hahaha.
Seronok betol buka di kampung..tp tak sempat lgsg snap gmbar sebab buka di umah mak jam 718...by time siap hidang dah azan..atau kdg2 gaduh2 suh buka sebab smua ralit berborak...
Melor lagi kesian...kena buli dgn anak2 buah..sian anak buah..mereka rindu u sebenarnye melor..hahahaha..
Sebelom balik ziarah rumah abah sebentar...cantik depa kemaskan kubur2..tapi mungkin hujan..rumput cepat naik.nanti et dtg lagi abah ye..maaf lama tak ziarah😭😭😭😭..abah sentiasa dlm doa et..abah tahu khamis lepas et rindu sgt pd abah..usai nak berbuka, tiba2 bau minyak atar yang selalu abah pakai bila nak pg solat jumaat menerjah hidung...tergamam tp et sedut kuat2..tp hilang bau tu...tp dtg semula et hidu lagi...rindunye et pd abah...abah elok2 ye..moga Allah tempatkan abah dikalangan org2 yg beriman dan ditempatlan disyurga...et rindu abah

Sunday, June 4, 2017

Jauh

Aku rindu smua
Dibesarkan dlm kelompok yg besar
Dan penuh kasih sayang
Dikeliling buih2 cinta yang memekar dlm hati kami
Andai salah dan terasa hati
Kami diam dan cuba perbaiki diri sendiri
Bukan menengking tanpa usul periksa
Yang akhirnya buat kita rasa kecewa
Aku rindu rasa seperti itu
Yang bahagia nya tak mampu aku ucapkan
Yang walau makan telor kicap ditengah malam
Borak2 kosong yang kdg2 ditegur abahtok kerana kecoh selaman
Tp aku rasa sayang itu
Ikhlas dr hati mereka smua
Yang mgkin tidak difahami
Oleh sesetangah manusia
Aku rindu bau2 mereka
Kadang2 aku mahu berlama2
Ada masa aku malu pula
Malu yang tak tahu aku nak ungkap bagaimana
Moga Allah mengampuni dosa2 aku
Atas dosa2 mengecewakan
Mereka org2 yang aku sayang..
Maafkan aku

Saturday, June 3, 2017

Rindu yg bertamu

Assalamualaikum

Abahtok dan maktok
Et dtg tido umah atok kelmarin
Kami makan2 kat sana...sedap ibu dengan mak masak.
Seronok kumpul mcm tu..tp tak sama mcm abahtok ada.
Tapi et mcm nampak kelibat maktok baring dikerusi yg selalu dia baring..sengih pndg org lalu lalang..
Tp et terasa memapah maktok ke meja makan...
Tp et merasa atok bersimpuh didapor makan masak lemak pisang. .
Setiap sudut et nmpk abahtok dan maktok
Rindunyeee pelok erat abahtok yg tak mahu lepas bila et salam..😢😢😢😢😢
Alfatihah abahtok dan maktok..cantek bunga2 yg ibu tanam atas kubur atok dan maktok...
Rindu sangat..
Alfatihah abahtok..maktok dan abah saya.

Monday, April 24, 2017

Apa khabar

Hi blog...apa kabar kamu..nampak sunyi je kan..sian terbiar sepi😄😄😄😄...i takde mood la blog..i nak menulis tp hp i pula problem..babai blog..nanti i dtg lagi sini ye