Wednesday, February 2, 2011

penakok

salam



kuih ni mak aku yg hajar..ms balik ari tu mak buat.tak puas makan..sedap la plak tu..ku hengat susah..rupernyer sonang gilor..

resepi seperti dibawah supaya aku yg selalu lupa ni akan refer semula..

penakok

1 biji telor

1/2 biji santan(guna 1/2 kotak)

gula + garam

tepung gandum

masak santan (campur air) sehingga santan meruap-suamkan

pukul telor dan gula sehingga gula cair bubuh tepung..aku buh 5 sudu tepung+6 sudu gula (kena kurangkan sket ni gulanya)

dah sebati buh santan masak tadi tapi makesure suam ler...kacau n biarkan dia cair...(mak aku ckp cair dier mcm nak wat roti jala)...lagi cair lebih lembut.jgn lupa pewarna ijo...

kukus dlm sepuluh minit jer..kalau tepung tu naik kembang(meruao) kira dah masak la tu...

pastu bagi sejuk leh la potong..hehehe

gambar itu jerla yg terbaik aku dpt capture..takper..makcik belajor sket2 la kan..lelama makin demoks la melor aku tu..hahaha

lots of luv

kekodokbulat

No comments: