Saturday, December 24, 2011

universal studio singapore

ntry ini untuk rujukan aku kendian hari sebab mahu pergi lagi nanti. kami bertolak hari sabtu selepas appointment dokter aku dan lepas melor habis kerja. flght kami ke johor bahru jam 1725. kenapa tak ke singapore terus? jawapannyer cuti sekolah hotel penuh dan yg ada pun semuanya mahal. maka penyelesaian kami adalah turun ke jb yang mana tempat ini memang baru buat kami berdua. tapi thumbs up untuk melor sebab dia memang dah survey semua tempat termasuk pengangkutan awam dari senai ke jb.

ini adalah airport senai. besar juga epot depa ni.huhuhu
aku bersama baju kontroversi kata ngandung(amin) alaaa baju mcm tu jer kata pregnant.tapi tak kisah pun. sebab aku memang besar bagai johan..janji sihat.alhamdulillah

ok...dari senai airport, kami naik bas causeway link harga tiket dari senai ke kotaraya rm8. bus ni berenti di kotaraya dan larkin jer.bas ni keluar epot senai tengok ler belah kanan hujung sekali. tak pun depa ada juai tiket depan kaunter pertanyaan dlm epot tu..confirm tak sesat kalau ringan mulut...
kami sampai kotaraya hampir jam 730 mlm, tapi ada masalah hotel pulak sebab memang kebanyakan hotel penuh. kami redah masuk pun depa cakap penuh. nasib baik melor byak kol dan akhirnya dapat 1 budget hotel dengan harga rm72 semalam. bilik sangat best dan yang penting ada breakfast ok.

lepas settle tempat penginapan, kami keluar makan ke stualang. memang femes la dengan seafood. maka kami yg memang dah lapar ni masuk la 1 kedai melayu juai tomyam. tensen tol bila ingat balik. dah la minah yg amik order tu tak bagi menu, aku order udang goreng tepung yang sampai sotong goreng tepung, nasi dah habis baru sampai tomyam, padahal kami dah kensel sebab geram...cumanya nasib baik tomyam dia sangat sedap.maka hilang rasa marah..hehehe.
lepas makan kami terus balik hotel sebab nak rehat untuk perjalanan esok yg pasti memenatkan..hehehe

ni lah gmbr bilik hotel tu..hahaha..boleh la kan untuk buat tido, mandi dan rehat. ekon pun sejuk jugak. hotel zen yeng..boleh la klik kalau berminat.
inilah bilik kami..ari sabtu pagi siap awal2 sebab nak pegi ke pulau sentosa.

kami ambil bas 707 depan meilin tower. hotel yg akan panggil teksi dan dia suggest kami amik bas ini. alhamdulillah senang jer. sampai situ jam 9 pagi.. tambang bas ke sentosa island rm 5 hengget jer. kalau balik nak beli kat singapore pun boleh tapi harga SGD5. maka kami beli pergi balik siap2 rm15 jer(sorang yer). senang kan. staff bas 707 tu memang akan tanya nak balik jam berapa so aku bagitau nak balik jam 8 mlm.

tepat jam 930, bas kami pun gerak ke singapore. tapi ya ampun, perjalanan kejap aje tapi yang lama gile adalah di imegresen singapore. maklumlah salah aku juga. pegi hari ahad,jadi ramai sangat-sangatlah umat manusia. melor mukanya hampir2 hijau sudah..hahaha
dan setelah 2 kali turun bas (jgn risau bas tak akan tinggal), sampai juga kami di Universal Studio Singapore...tengoklah gembiranya melor..hahaha

bas parking kat bawah, naik atas guna escalator terus akan jumpa bumi berpusing-pusing ni..memang tempat semua orang ambil gambar la kan..hehehe

btw, harga untuk masuk USS untuk weekend SGD72 , weekday SGD66. kami beli masa beli tiket bas ke singapore tu jer. senang jimat masa. makanya, sampai uss terus masuk tak perlu beratur untuk beli tiket pula..

p/s:insyaallah bersambung lagi ntry ini..