Wednesday, January 2, 2013

langkawi aku datang-misi selesai

assalamualaikum

aku ingin abadikan memori aku bersama keluarga disini...

percutian ni memang dah lama melor impikan. mahu membawa kedua ibu bapa kami bercuti. sebelum ni, kami pernah bawa mereka bercuti tetapi berasingan. seingat aku, hampir 4 tahun kami tak jejakkan kaki ke langkawi. kalau diikutkan, dah 3 kali aku ke langkawi. pertama masa bercuti berdua dengan melor..kemudian kami bawak mak dan arwah abah aku.sebenarnya nak belanja mereka naik kapal terbang. maklumlaaa aku kan org kampung..mak bapak aku mana pernah naik kapal terebang..jadi kami bawa mereka ke lgk aje..hahaha..mak dan abah melor dah biasa..kemudian kami pergi lagi sekali bawa plak mak dan abah melor...tempat yang sama jer kami pergi..maknanya, aku pergi semua tempat sebanyak 3 kali..pertama kali pergi sebab nak survey, kedua kali bawa mak aku dan ketiga bawak mak melor...pergh gila gayat bila pkr nak kena naik cabel car tu..pertama naik aku dgn melor memang pucat giler..tambahan kami naik lepas hujan..hambik ko...kali kdua pergi dgn mak aku, last mak aku tak berani..akhirnya  duduk kat lantai...teringat lagi wajah ceria arwah abah yang katanya, dpat jugak tengok pucuk kayu balak...hahaha...dan kali ketiga pergi dgn mak melor, aku yg duduk kat lantai.muahaha...
 berhenti di rnr tapah

makanya, percutian minggu lepas, kami pergi pulak naik feri..jadi mak aku merasalah naik pengangkutan udara dan laut untuk ke langkawi...perjalanan kami bermula dari nilai selepas aku habis kerja shift malam. terus ke kl ambil mertua aku dan pergi umah atok amik mak. mak takbawa baju banyak pun sebab kami tak bagitau dia yg akan ke langkawi. pada mulanya nak pegi padang besar jer..risau jugak sebab mak aku kan guna tongkat...sian dia jer..
alhamdulillah perjalan dari kl lebih kurang jam 6 petang. mula2 hujan lebat sangat. kami singgah di tapah..aku duduk belakang sekali konon nak tido la kan..tapi nan hado nyerrrr..tapi tido gak

sampai umah atok melor kat bandar bharu serdang, jam kol seblas lebih. lepas mandi dah sembahyang kami terus tido...pak lang plak dah ampar tempat tido..mmg best la kan.
bangun pagi2, sebab melor sibuk mau beli nasi lemak udang yang memang sedap tapi aku lebih suka nasi lemak ikan masin..sodap wooo
perjalanan ke jeti kuala kedah

malam tu melor tak tido..dia sibuk nak beli tiket flight fire fly dr penang kelangkawi tapi asyik declined jer..elok juga declined..baik kamu bagi jer duit tiket tu dekat i..boleh shoping pinggan mangkuk..muahahaha...akhirnya kami bertolak juga ke langkawi melalui jeti kuala kedah...dapat feri kol 1130...yang beli tiket adalah aku kerana melor pi parking..dan bila aku beli aku yng sangat pandai ni tak tau plak feri tu 2 tingkat...makanya memang yang org tak mau kan..ada la 5 seat lagi tingkat atas...terkejut aku rupanya kn naik tangga...hadoiii sian mak aku tapi kuat semangat dia wooo..jalan punya pasal kan...hahaha..alhamdulillah. mak mentua aku pun kuat jugak..risau sungguh aku...
dah la lama..mak aku dgn mak mentua, aku tengok dah hijau kuning dah..tapi rupanya abah melor yg pening dulu...hahaha..nasib baik mak lang dah bekalkan asam strawberi yang dia beli masa pegi cameron highland..perghhh ko mampu makan asam strawberi bila pening?kahkahkah..hebat abah aku.
wajah 2 mak diatas feri..tahan pening...

kami sampai lebih kurang jam 0115...settle semua hal barang ambil kereta sewa dari am...melor dah booking siap2 semua sebelum sampai..alhamdulillah..hotel pun dia booking walaupun pada mulanya tak dapat..penuh beb..org nak habiskn duit kat langkawi..
kami dpt keta wira dgn harga rm50 sehari...hotel yang dpt pun kat seaview hotel area kuah..tapi kereta lmbt sket maklumlah kami sampai hari jumaat. so lepas dpt kereta terus check in...rehatkan badan, solat dan tidor kejap..tapi lepas check in tu aku dan melor pegi cari makan gak buat lapik perut..maklumlah bawak org lama kan..kene jaga perut mereka..kami beli kat gerai depan hotel jer..semuanya sedap..mak aku kata sedap. abah melor pun ckp sedap...lepas maghrib kami pegi cari makan kat area aiport jer...walaupun "jerrrr" tapi jauh gak tu kan. kuah ke area epot tu jer dah buat perut aku mendidih...kami oder siakap stem, kailan ikan masin, tomyam campur, sup ekor, telor dadar dan sotong goreng tepung..yummeh..total semua makan adalah seratuh hengget..

kemudian beli satay kat area beras terbakar tu..beli 50 cucuk buat kudap2 dlm bilik..ceh kekudap yer.dasar perut bela jin gayanyer...hahaha..

ronda2 bandar kuah jap, pi usha line kat haji ismail group..pergh mendidih mak aku tengok..tak sabar dia nak perabih duit..hahaha

esok pagi2 lepas sarapan, kami pergi ke makam mahsuri..masa pergi dengan arwah abah, kami tak masuk sini...tapi pegi dgn mak melor, kami bawa merka ke sini..makanya, bawaklah mak aku ke makam mahsuri. pergi perigi jer katanya..nak amik air perigi tu mana tau mujarab untuk sakit mak dan mak mentua aku kan.kami pulun la berbaldi kat situ simbah kaki depa...sib baik ada org..kalau tak memang aku suh mandi jer.hahaha..kita mencuba jer kan..selebihnya kerja yang Maha Esa..mana tau mahsuri amik sakit mak aku tu kan....yang paling best, mak aku dgn tak larat tu boleh plak nak naik umah pandak mayah yang tinggi tu..mak melor dah penah naik..jadi tunggu kat bawah pangkin jer...mak kata buat kenangan..alhamdulillah...sekurang-kurangnya kuat sikit kaki mak tu kan..siap ckp suh amik gmbr dia kat tingkap..tapi gmbr belum trnfer..dlm dslr aku...
kenangan di makam mahsuri

selepas lepak kat pangkin tu, kami pun gerak..jalan2 keliling chenang, dan terus pegi pantai batu hitam nak pekena laksa.aku suka sgt laksa kat situ..tapi syang budak tu dah tak der...kawsan pantai tu pun dah berubah..uwaaa...mungkin aku dtg awal sgt kot..mak aku yg dah 4 tahun tak pegi pun masih ingat lagi jalan nak kesana..hahaha.
kemudian kami terus pegi cari makan untuk lunch..walaupun aku dah dgr mak aku duk sebut bila nak pi beli tudung la, apa la..hahaha..comel jer kan..duk borak dgn mak melor.makan tengah hari pun best tapi nasi keras sket...keras2 pun habis jugak..makan tgh hari hanya 40 hengget untuk 5 org makan...lauk 2 ekor keli bakar dan 1 siakap bakar..gila murah..hohoho..
lepas mkn tgh hari pegi kejap kat beras terbakar...ingat nak cari baju kurung kedah. mak aku la nak beli sgt..last kami semayang zuhur jer kat sana sebab lepas tu boleh terus pi hj ismail untuk shoooping..huhuhu
ms dekat haji ismail group, kami duk usha kuali ajaib yg dok org ckp tu la kan...tapi kami beli yg murah jerla...yg jenama hig jer..aku hengat apa dia hig tu..rupanya haji ismail group..org duk sibuk amik vantage la apa kan, kami duk berebut kira nak beli untuk sapa...hahaha..hasilnya 5 kuali ajaib dibawa pulang...melor hadiahkan untuk mak,mak dia, mak lang dan atok aku..dah untuk bini dia jugak...kahkahkah..
siap ada nama dah tu..kahkahkah
mak aku masa tu masih melihat2..aku ingat dia tak mau beli...kemudian mak nak beli tudung sebab tudung yg dia bawa hanya sehelai..dia tertinggal yg lain..so pi la cari tudung..

bila sampai hotel , lepas dia semayang asar, rupanya mak aku masih teringat2 nak beli set pinggan melamine..hurmm masa dulu naik flight pun dia duk teringat apa ntah dia tak beli..ooo set pinggan kaca..yg ni nak melamine..ok la..siap2 kami pergi bertiga jer..mak melor dan abah dia rehat2..malam tu kami ingat tak mau keluar makan coz penat sgt dah jadi order makan jer suh antar pi bilik masing2. kami keluar pun dah pukul 7 lebih..hahaha...sekali masuk2 tengok barang yang mak berkenan tak der stok..sian mak aku..budak kat hig tu ada yg mesra sangat, tapi ada yg buat endah tak endah jer..maklumla depa penat kot..geram gak aku kan..sekali bila jumpa yang set melamine ada 48pcs harga 59 hengget mak aku berkenan terus ambik..sekali dia nak 2 set. haaaa!!!! ok dik ada lagi tak.dia ckp ada tapi kena amik yg display gak tambah sebab set tu tak cukup..boleh la dik...janji tak pecah atau sopek..kemudian mak tambah lagi kuali ajaib untuk along..makanya bertambahla barang2 yang kami beli...sekali tgk barang, aku dgn melor tergelak2...masak sapa nak hangkut naik feri ni...
balik bilik lebih kurang jam 9..hambik ko..katanya nak sekejapan ajer kan...sian mak melor....order makan semua tapi nasi goreng dia pedas sangat2 la..berdesing kepala aku dibuatnya..tapi okla..masing2 takderla lapar sangat..coz kenyang..lagipun kekudap dlm bilik byk lagi..malam tu lebih kurang kol 10 aku terus berdengkur..perghhhh hebat..penat beb..
hari ahad, kami terus berkemas. lepas turun sarapan, kami bersiap untuk naik feri balik ke kedah semula...sarapan kat hotel ni sedap. aku suka tapi tak best sebab chef dia tu dah macam cikgu disiplin aku tgk..dah la tak mau senyum pastu mcm duk pantau  jer..haaa budak ni makan banyak..meh aku jeling sket..padahal aku amik untuk 3 org makan kan..kahkahkah..perasaan aku jer tu...tapi ok jer.
perjalanan balik ok jer cuma masa kat kastam tu ja dia tanya tiket feri yang datang punya tapi biasalah..confirm dah buang..aku risau gak kena tahan ka apa kan..alhamdulillah sib baik resit hotel ada..
beg beranak lagi 1 dan beli troli senang nak tarik kotak2

tapiiiii punya semangat beli tiket feri seat no 1 rupanya kat depan sekali dgn takdak tb semua..tegelak2 mak ngan mak melor..hadoiii pening pala aku....

alhamdulillah sampai jeti terus amik kereta dan balik bandar baru kejap..melor suh paklang beli ikan baung..lagipun ak bagi kuali maklang...dan mak aku jugak nak amik rambai muda..hurm layankan ajer..sekali rambai amik banyak sangat, aku juga kena perisi buat jeruk katanya..kahkahkah..dah jadi kerja..
sebelum sampai umah pak lang, kami bereti makan jap..aku amik telor sotong..sedap gak lauknya..lepas asar baru kami bertolak balik kl...singgah tanjung malim plak makan kedai mamak favorite melor tapi dah tak sedap.mungkin depa dah nak tutup kot...jadi msk pun cincai jer.
alhamdulillah selesai sudah misi akhir tahun kami...harap2 mak2 dan abah kami happy..percutian singkat jer..orang sibuk bawak anak pegi cuti, kami pun nak jugak..jadi hangkutla mak2 kami pi cuti.hohoho..aku cuma berharap agar mak dan mentua aku diberi kesihatan yang lebih baik dan dipanjangkan umur....jika rezeki lebih kita pergi bercuti bersama lagi..insyaallah..