Friday, January 3, 2014

kejadian akhir tahun-rindu keluarga

assalamualaikum...
hr rabu bersamaan 25/12..
aku keje mlm tp hr tersebut fmly bkl beras aku mai from jakarta..mengantuk bak hang..tp org mai takkan hang nak membuta kannnn....
pastu ku msuk mlm lagi..mato mcm lampu isyarat merah dah...pedih hoi
sekali adek nowa kol hp kuning.. aku x dgr..kol plak hp pink..ok tetanjat no atok naik...
first kn marah coz atok udah 2 minggu cr aku..rindu katanyerr...uwaaa tak guna pny cucu..sory atokkssss
pastu adek ckp maktok masuk hospital.....denggg..huish parah ni...
rupanya maktok dah telan setengah botol minyak urut panas yg warna hijau ms ptg tu.sebenarnya maktok ni tak ingat sangat..tapi dia kuat lg..jln kuat tp kn papah gak laa...jln jauh mmg gn wheel chair.
lepas dah minum minyak tu, wancik bg mnum air kelapa cepat2.tak lm lepas tu dia cirit birit then muntah2 yg color hitam tu .
bau muntah dia tu adalah bau minyak gamat n tgn wancu terkn muntah tu pun pns coz myk tu mmg pns.
wancik kol ambulans coz maktok muntah byk kali..sian maktok..dahla tak larat..sampai hospital selayang, dokto yg incharge tu hoiiii mmg laa tak mesra alam...alam flora ada la kot..sian mak tok...org tua layanla elok2 sket..mak tok mengamuk2 mungkin panas dlm...jd sesapa pgg kaki or tgn, dia akan tumbuk n tendang..wancik sampai berdarah mulut..cermin mata sampai senget..


so khamis tu balik kerja terus gerak umah atok.tapi mak tok kat hospital selayang la...aku tak sedap hati coz nak sangat jumpa mak tok..siap ajak mak naik cab lagi pegi hosp selayang. melor balik sentul..wancu pun sian gak coz dia pun tak sihat..tapi mcm mana ntah mlm tu mak buat lepat pisang n murtabak pisang. aku tgk jer lepat memang dah teringat maktok..so lepas siap, wancu kata nak pegi naik teksi...takut apa2 hal jadi menyesal..aku kata aku nak ikut..alhamdulillah teksi senang dapat(gila selayang susah teksi kan)huhuhu..so kami sampai hospital kol 9. minta naik kejap wad 9..seronok jumpa wancik n mak tok. tapi sian mak tok..dia tak kenal orang dah masa tu..asyik merapu jer..mungkin kesan ubat..mana taknyer, selang 2 jam depa masuk ubat untuk maktok. sampai doktor pelik kenapa tak stopkan ubat2 nyer..
sedih betol dengan staf kat sana..dah la layan orang tua garang2. sian mak tok..dah la org tua tu tak sedar, pastu ada ngamuk sikit, dorang boleh tengking2 mak tok aku..sampai wancik nangis depan nurse tu teresak-esak baru cakap takperla mak cik, tak yah amik la darah..masa aku tunggu kejap tu pun ada nurse tu suh aku keluar, dia nak amik tekanan darah. kita paham kerja mereka tapi kan org melayu beradap. cakap la elok2. aku ckp dlm hati, ko tunggu la nanti..memang kena pun dengan maktok..hahaha..last aku gak tlg pegang..tapi bukan mak tok jer dpt layanan mcm tu...atok2 lain pun sama gak..sian mereka...
mungkin dorang ni tension kot kena layan orang2 tua tapi tak boleh la nak marah2..kesian orang2 tua yang ada kat situ..aku sendiri tak pernah nak jerit2 ckp ngan mak aku..inikan tengking..biadap namanya orang macam ni..kalau yer pun biasa tengking mak sendiri, jgnla buat kat mak org lain..fobia tol aku nak pegi sepitallll
so hari jumaat maktok discharge..wancik kol ambulan untuk mudahkan penghantaran kerumah..sebab mak tok still tak ingat. bila dia tak ingat mulalah meracau..kesian plak nak suh duduk dlm keta kan..
aku first time naik ambulan..tapi pak cik tu tak pasang siren la..lampu jer..takperla..kang glemer plak..muahaha
alhamdulillah, sekarang kesihatan mak tok dah ok tapi tak la sihat macam dulu..ada masa dia ingat. ada masa dia terlupa jugak..huhuhu...
tapi tak kisah..kami tetap sayang mak tok ni.
gmbr raya mak tok dgn melor


mak tok ni kelakar bak hang...aku la selalu gaduh dengan dia..ingat lagi kalau masa buka puasa, lepas makan  dia bangun n cakap semayangan lagi (sembahyang) sambil tu tangan dia laju jer ketuk kepala aku...pastu dia gelak2...cap hayam tol..saja je kan...
et doakan mak tok panjang umur n sihat mcm dulu..kami sayang mak tok


p/s:perkhidmatan ambulans..leh kol pakcik ni...nama dia azlan..bagus pakcik ni...charge dia pun tak mahal..AZLAN  016-2704466 ..pakcik ni penah keje dgn bulan sabit merah..dia jugak penah pegi mcm2 bantuan2 keselamatan mcm kat acheh, afghanistan n byk tempatla la..24hours..so klu korang perlukan ambulances, silalah call dia..


lots of luv
et