Sunday, June 8, 2014

jakarta wedding-part 4,the day...

assalamualaikum.....
well hari yang ditunggu tiba.
seawal 4 pagi kena turun ke bilik makeup yang memang disediakan dihotel tu..
besaq jugak biliknya...
oleh kerana sedap amat tidoq, kol 4 baru aku bangun...hahaha
mengantuk wei...
mak mentua aku n adik ipar aku icha je bagus..ontime mereka..
jam 4 dah siap n turun bawah...
aku turun kol 5 lebih lepas solat subuh...
pakai baju semua then terus turun kat lobi...
tunggu punya tunggu kol 6 dorang tak amik lagi..
katanya mereka akan ambil dilobby..
lastly sebab aku pun salah sebab bangun lmbat
so tanya kat kaunter mana bilik makeup...
naik tingkat satu pi la dgn mak aku
rupanya elok aku sampai mereka baru nak cari aku.....
well org ada2 kan so guna wedding planner je
senang....
so bersiaplaaa aku...
inilah hasilnya...
baju tu memang family mereka bagi kain...
so itu jer yg terbaik untuk wanita yang agak berisi
kahkahkah..
kain songket...
well family perempuan ni even moden tapi sangat2 pegang pada adat..
mereka memang ikut smua la..hehhee..
aku rasa fmly aku kawin pun kami dah banyak skip..
so kena siap makeup sebelum jam 7 yer..
sebab nikah pukul 7..mbahaha..
awal gile kot bagi aku..tapi nak buat mcm mana
jurunikah banyak lagi pengantin


yang bawah ni adik ipar aku, icha...
mak mentua aku lagilaaaa, kena tukar baju 2 kali..
baju nikah lain..baju sanding lain..
maklumlah dia pun kena bersanding sama atas pentas sana tuuuuuu.
omak aku pun kena mekup...
hahaha..sian mak aku...putih gila kot muka dia..
siap nak buh bulu mata pelesu..mak tak mau...

so dah siap smua kami belah lelaki kena ready la kan...
berarak ok dengan bunga telor dia yg memang mcm pokok tu...
guna buluh besar ok batang da...asas dia tu lagi hebat..bentuk bintang tu haaa..
mak aku dah siap ckp dah dia nak buat untuk adik aku nanti...
dik cepat la kawin...mak tak sabar nak buat bunga telor kooooo...hahaha
so kami kena beratur sebelum masuk kedewan...
melor kena baca untuk penyerahan pengantin
panjang jugak...hahaha
aku tergelak-gelak coz aku tau suami aku kan pemalu...mbahaha
sibuk dia menghafal
aku siap ckp habisla aa tak kawin la ko sebab abang ko gagap..muahaha
masa ni mak aku duduk je kat kerusi..sian dia nak jalan2..
jauh jugak yerrr


nasib baik ada kawan pengantin...
tolong bawak pokok bunga telor tu..
aku suka tau bunga telor depa...
tegak je telor dia...
ingat depa nak bagi sepokok kat kami
boleh la bawak balik kl...kahkahkah..
weh telor mahal yer kat indon
depa jual ikut kilo bukan ikut bijik...
kami beli telor 40 biji ms antar barang hari jemaat tu kena bayar hampir 30 hengget malaysia weiiii
sebelum akad nikah, ada jugak bacaan alquran
sedap suara makcik tu..
jiran pengantin...qariah indon..tempat kedua katanyer..
sorang baca sorang terjemah...hurmmm kita kena buat gitu..
lepas tu pak kadi akan bagi la ceramah sikit..
melor kena jadi saksi.kahkahkah
sian la ko aa
org lain nak nikah, melor yang gelabah..


sekali lafaz je..alhamdulillah..
aku ingat mcm cerita indon yang selubung2 dengan selendang tu kan...
rupanya pengantin perempuan kena duduk kat tempat lain...
dah settle semua baru pengantin lelaki ambil dia n bawak kemeja tempat nikah..
oooo gitu rupanya..kata pengantin perempuan itu adat keturunan lain..mereka lain..ooooo
so lepas sign kad nikah dan disahkan sebagai suami isteri maka selesailah semuanyaaa
inilah dia pengantin..
khairul azhar idris dgn tita fitria bafieros
welcome to the family
muka adik melor mcm  melor kurus kan..hahaha
lagi 2 tahu sama la dia mcm abang dia..kuikuikui

so lepas nikah ada la sesi fotographi..
eh lupa kat sana mereka tak der pun amik gmbr guna hp macam aku,.
hahaha
yerla official photographer mereka kan ramai..lawa2 gmbr tau
so amik la gmbr beramai2..

kemudian ada renjis2
tabur beras kunyit
hahaha..kelakar ms ni
tegelak2 kami


selesai semua kami pun makan..
sedap wooo lontong yang disediakan pagi tu..
alhamdulillah
tapi sebab pengantin nak siap kami kena la makan berpindah randah..
lepas makan kami pun pi la photo booth..
amik gmbr siap2
deko dewan semualaaa
gmr atas tu aku dgn makcik tita..dia duk pontianak...
family dia ni kebanyakan dari pontianak...so cara ckp lebih kepada slang sabah..

ni la keadaan dewan
makan cara buffet tapi takde kerusi ye..
makan memang superb...
sedap bak hang
tapi malu coz asyik amik je banyak2 kali kan..
kahkahkah
asyik muka aku je ngambik makanan

so ni lah pengantin dihari kejadian...
berat woo yang adik ipar aku pakai tu yang mcm tiara tu..
sian dia..lepas majlis berjendul dahi..
dah mcm flower hon jadinya...
baru 3 jam kot pakai..
so masa ni kami semua beratur kat luar dewan semua 
bersama family lelaki dan perempuan...
beratur la kami bersama-sama...
seronok jugak masa tu
kami berarak sampai pengantin naik pentas..
sebelum tu ada tarian..
tarian sireh apa ntah sebab dia bawak sireh n kena amik sireh tu..
aku amik jerlaaa buat syarat..
nak makan kang ada yang pengsan plak kat situ..muahaha
pastu ada tarian dr daerah pontianak jugak sebab mmg ayah pengantin perempuan dari sana...
so berjoget lah kami bersama2...muahaha

sebelum tu kawan2 ayah pengantin perempuan dah berdiri ditepi karpet merah kira tugas mereka ni nak greet all the guest la(ceh ckp omputih pulak)
iyer mereka salam semua tetamu yang hadir...
walkaway ni terus dari pintu depan naik kepentas utk salam makpak pengantin perempuan, pengantin dan makpak pengantin lelaki..sebab tu pelamin dia ada tiga dan terus turun n pergi ke tempat jamuan makan..
kiranya mereka dipentas nampak la siapa yang tgh makan...
this our pict before majlis rasmi..
amik gmbr dulu...mak mentua aku tu pakai songket dia cantik sungguh...
sama je mcm mak pengantin perempuan.

so inilah rupa majlis bila dah bermula..
see gmbr yg tengah tu yang berkot tu semua kwn2 ayah pengantin perempuan..
president indon pun mai wei...aku jer tak perasan coz sibuk makan...
makan sedap2 kan..rugi wei tak makan...
selain jokowi, adik megawati pun mai..
melor jer perasan..
majlis start lebih kurang jam 11 berakhir kol 1...


see happy kan dua orang kakak menerima adik baru..hehehe

ni antara bunga2 yang ada kat pintu hotel tu..
banyak wooo

see melor sibuk amik makanan..
aku suka gmbr ni
chomell je mamat ni

so lepas makan kami duduk dan makan lagi
dersert dia semua best2
siap ada kek volcano..
msk kat situ yer supaya coklat tu cair terus..
tapi kesian kat mak pak mentua aku la coz lapar kot depa kat atas tu...
lama wei berdiri..tak der org mereka duduk..tapi selama 3 jam tu aku rasa duduk kejap2 je kot..
orang sentiasa ramai...alhamdulillah jugak la kan utk family mereka..
nak dekat kol 1 aku ckp nak naik atas kemas coz checkout kol 12..
bagitau pengantin then terus naik..
sekali bilik aku tak leh acces..
dah terpaksa turun bawah n depa ckp checkout jam doblas..
so aku pun ckp takpe saya nak amik barang je...
then transfer pi bilik makmentua aku...
mak aku, aku suh duduk terus bilik tu untuk tumpang solat zohor sat..
kemas2 barang smua then hantar kunci...
tak lama mak mentua aku naik..
sian dia coz baru nak makan ms tu..
kami besiap cepat2 siap sembahyang smua n aku tukar baju buang makeup coz dah gatal muka..
then besiap keluar bilik...
sebelum nak keluar tu aku tetiba sedih..
hahaha
menangis macam apa ntah..
ntahla mcm2 aku rasa ms majlis ni n sebelum majlis ni...
alhamdulillah happy untuk mereka
jangan lupa jasa kami yang sedikit ini sudahlah...
ms kami turun tu, org hotel dah naik bilik kot coz depa nak suh keluar cepat..
muahaha
maafla pak...kami pun capek dong...
so selesailah majlis kami di jakarta..
lega gila kot..
petang tu kami terus pi mall bawah tu lagi coz mak aku 
nak beli kicap bango..
banyak gila kot dia beli
sedap katanye...
kahkahkah..
sian mak aku...kicap pun kicapla mak...
so mkn malam mcm biasa lauk nasi padang lagi laaaa kan...
tak sabar nak balik esok weiii
pagi2 nak berambus..
muahaha
i miss malaysia