Tuesday, July 26, 2016

Nasi panas, ikan goreng berkuah minyak..

Ikan bawal yg tinggal separuh membawa aku pd kenangan lalu..
Bukan hanya kerana ia ikan bawal..tapi sebab ia ikan goreng.....

Dulu, ms kami mula kenal dunia, mak goreng ikan..guna minyak ikan yg lama yg mak mmg xpernah buang..satu sebab x pernah didedahkan pun psl bahaya guna minyak lama..dua sebab jimat..30 tahun dulu mana ada lagi penyakit yg mcm2 ni kan...

Tapi nikmat minyak lama ni sedap..jadi lah aku gemok seperti sekarang😁.
Aku ingat lagi, bila petang sebelom jam 7 mlm, kami berkumpul diberanda(umah felda dulu kan ada beranda)..mak bawak sepinggan nasi dan diisi sedikit minyak lama...mak gaul kemudian suap aku bib dan atam..sedap..takde ikan goreng pun tapi  sedap..rupanya mak letak belacan bakar..x banyak pun belacan tu..sekadar perasa aje..

Punyalaah mak nak bagi aku makan..biar kenyang. Jangan sedih sebab tiada lauk..tapi mak gembirakan hati aku dgn suap kami ramai2...makanlah apa saja,.hatta batu keras kalau disuap dr tangan mak, pasti semua jd sedap😢😢...

Tak penah pula kesusahan jd keluhan..kami gembira walau dulu selalu membuli dan dibuli..bergaduh bertumbuk dan bertegang leher mmg jadi makanan setiap hari tapi kami semakin erat..cuma zaman semakin berubah.kenangan terus jadi ingatan yg sukar utk dilupakan...

Aku rindu semua itu...sangat rindu..bukan rindu pd kesusahan..tapi rindu suapan mak dan rindu gelak tawa adik beradik...

No comments: