Wednesday, October 27, 2010

kenangan itu

salam...
mlm tadi disebabkan tv kat bawah tak der astro so chanel yg ok n agak cantekla kan hanyalah tv 1..so masa dinner melor on tv n lepas berita ada rancangan pasal felda n rangkaian bisnes yg felda buat termasuklah anak syarikatnya di mekah(dsaji).kebetulan sekarang musim haji jadi rancangan tu terus melaporkan berkenaan jemaah haji di mekah dan madinah..adlah view serba sedikit di dlm masjidil haram coz rtm pergi berjumpa pihak media sana untuk mendapatkan kebenaran membuat liputan semasa musim haji nanti...dan memang diakui kebenaran pihak saudi apabila mereka menyatakan jemaah malaysia paling senang diuruskan dan tidak banyak membuat msalah.lagipun pak arab disana tahu kita ni dr malaysia,indonesia atau brunei walaupun serumpun.hehehe..bila rancangan itu menyatakan hal bhw jemaah malaysia baik aku terus teringat akan pengalaman semasa aku mencuba untuk mencium hajar aswad..maklumla bukan selalu peluang untuk ke mekah dah mengucup hajar aswad.petang tu lepas tawaf suanat dengan bib aku tanam niat untuk mencium hajjar aswad..selepas dapat sembahyang sunat/sunat taubat/hajat di hijr ismail dibawah pancuran emas (tetiba rs mcm snow turun atas kepala aku-subhanallah..sejuk n nyaman..tenang walaupun ramai yg nak sembahyang kat sini)...
makanya selepas jer habis tawaf sunat aku n bib beratur la depan hajjar aswad..memang la ada security yg menjaga kat situ coz nak relaikan jemaah yg bergantung di pintu multazam...yerla memsaing mahu mendapat yng terbaik kan.so aku terus berususaha tetapi terlalu ramai jemaah dr pakistan/india/iran..kalau pakistan n india ni ok lagi tapi kalau iran ni dengan badan yg besar dan mereka akan berjalan bersama kelompok memasing...jadi aku yg kecik molek ni(kecik ker)dah macm aper terpusing2 kene tolak..kalau jemaah india plak bila dia dah dpt kat depan dia akan panggil family dia yg ujung tanjung tu hah untuk cium hjr aswad...setelah 1/2 jam berusaha memang tak der tanda yang aku n bib akan berjaya.asal sampai jer dah kat depan terus ditolak kebelakang..sampai satu tgn india tu tampar muka aku..adusss...ampunkan dosaku..tapi bib masih bersemangat walaupun aku ckp nanti kita cuba lagi...then kami didatangi 2 wanita yang mukanya sgt baik n suci la...siap ckp lagi k"kami boleh bantu jika mahu"..bib ckp ok kak t terima jerla..aku ckp takper tak payah..terima kasih ajer...dlm hati risau gak la kan...so aku ngan bib terus berusaha dan lepas tu yg 1 of tgn jemaah tu hinggap pipi aku..hehehe.lastly bib dpt cium tapi aku tak dpt coz aku dah niat"kalau mcm ni aku dpt pegang pun jadilah"jadinya u get what u think"kita kan kat tempat yang sangat miracle.so segala yang kita niat sure akan jadinyer...takperla nanti aku cuba lagi...so bila balik bib pun ckp ntah2 angel kot kak t...aku mula rasa sgt bersalah dah la kene tampar..hado...hati dah tak tenang...
esoknya pak su aku pegi MH n bila balik dier ckp dia dpt cium hjr aswad dgn bantuan 4 indonesian guy yg kepong org dikiri kanan n dgn senang dia dpt cium hjr aswad..alhamdulilah tapi mamat indonesia ni mintak 400 hinggit(dlm riyal la) coz bantu paksu aku..hahaha...sib baik paksu aku tak bagi n ckp tak der duit...isk isk isk..mcm2 hal la kan..kalau malaysia nyer org mesti tak berani nak mcm2 tambahan dibumi Allah yang sangat mustajab segala permintaannya... hahaha so aku tak ler susah hati lagi coz aku tau pompuan semalam bukan angle tapi nak perdaya jer..
semoga lepas ni aku akan dpt peluang untuk mencium hjr aswad...insyaallah
lots of luv
et