Tuesday, November 15, 2011

dengki

{tiada kena mengena antara hidup atau yang mati}

kenapa kita suka ambil kesempatan..

1-sebab kita nak kerja senang
2-sebab kita nak kan perhatian
3-sebab kita suka gedik-gedik
tapi
agak2 la klu nak ambil kesempatan pada org pun. jgn menyusahkan orang lain mahupun kawan sekerja sendiri.
sebenarnya bagi aku la kan, ambil kesempatan ni bermula dari hati. walaupun sebenarnya diri sendiri kata "ehh mana ada, aku kawan jerla" mana dia perasan jika semua tindakan dia menyebabkan kawan2 lain susah....itu bukan kawan, tapi ko nak tikam kawan.

elleee aku tau semua tempat ada manusia mcm ni..kalau tak, dunia kita ni mesti aman..takkan ada rusuhan, takkan ada perbalahan. dan tak akan ada pertumbahan darah sebab dari ambil kesempatan akan timbul hasad dengki yang bakal merebak menjadi kuman yang boleh membunuh(perghhh prof et berkata2)
kenapa ada orang suka tikam belakang?biasanya orang seperti ini nak naik cepat. muahaha...kojo tak berapa nak pandei, tapi boleh pulok naik pangkat...alaaaaaaaaaaaaa kan banyak dalam drama..tapi drama tu pun berdasarkan kisah benar kan?
hasad dengki ni pun tak bagus.kalau hasad dengki ni dibalas dengan cara nyata tak mengapa la kan..kurang2 pun biji mata lebam atau makan guna straw. tapi yang tak best bila org kita ni hantar plak guna2 bagi sakit, lumpuh atau yang paling dahsyat, mahu kita lenyap didunia ini..isk..isk..isk..astagfirullah...kadang2 aku terfikir, kita dididik dari kecil, pergi sekolah kebangsaan diwaktu pagi, petang terus kesekolah agama, diajar semua benda tentang agama islam yang indah, apa itu hati, halal mahupun haram tetapi kenapa kita perlu lupakan semua itu. aku tahu yang aku bukan taraf ustazah nak nasihat orang (ehhh blog i ler ni) tapi bersihkanlah hati kita. jangan ada perasaan hasad dengki. biarla nak kerja senang dengan usaha kita sendiri. jangan pkr ada muka lawa, akan cantik sampai bila2. sakit diherdik lebih sakit bila dapat tau org main kotor. makan dalam oooooo.astagfirullahalazim.......aku tulis ini untuk ingatkan aku supaya cuba membersihkan hati..walaupun orang kata mulut aku longkang, tapi hati aku lembut. kasar diluar tapi dlm hati ada taman nok..

biarlah aku begini. semoga Allah berikan aku lebih kesabaran. biarlah hati yang sakit ini sembuh sendiri.

tq iluvislam..aku cilok gmbr kat situ..huhuhu

p/s:biar mulut longkang dari hati busuk macam longkang

lots of luv
et



No comments: