Tuesday, August 21, 2012

aidilfitri 2012

assalamualaikum dan salam lebaran

wah sedar tak sedar dah 3 syawal hari ni..dan mcm biasa aku dah mula kerja..bak kata tan sri p ramlee...selagi belum tutup mata...kerja,kerja dan kerja.

mcm biasa tahun ni turn kami beraya dikampung melor. pada awalnya, selepas masuk meeting keluarga, setelah bertumbuk bertampar(hahaha..gurau jer), kami putuskan untuk pegi kedua2 belah tempat dimana sebelum raya di kg melor dan pagi raya pertama turun umah mak aku. tetapi bapak melor cuti lepas raya..maknanya hari sabtu masih bekerja. 
so kami putuskan raya hanya di sentul. makanya, aku pun bertungkus lumusla mengemas rumah. 3 hari 3 malam jugaklah aku mengemop, menggilap, mencuci semua harta benda dlm rumah ni..Ya Allah penatnyerrrr.

ini cermin pun tak sempat nak gantung. sandar kat tepi tangga sekali mcm ehh cantik la pulak...lantak la ko kat sini..muahaha.tiba2 lepas tengok gmbr mcm ehhh kecik rupanya aku ni..(yerla wani muntah cepat...nor pun muntah jer..aku tak kisah)hahaha...sekali sekala melaram apa salahnya..

sebenarnya ms ni tengah bersiap nak pegi umah mak melor kat sentul. melor bantai beli kerang 30 kilo...iyer kawan2, 30 kilo. gila punya kentang. nak buat rendang punya pasal..request setiap tahun. hadoi nak menangis aku kopek kerang. dahla kerang pun kecik2. itupun melor beli 20 kilo baby kerang, lagi 10 kilo dia beli kerang bulu tu..lagi satu masalah sebab kerang bulu ni harap jer besar tapi liat. dan kalau banyak sgt bulu , even dah masak pun dia susah nak terbukak...menguji kesabaran betol..

sib baik ada pembantu tetap sapa lagi cik melor...itupun jenuh kejap duduk kejap berdiri belom lagi kejap2 basuh tangan sebab gatal..hadoiai melor...


malam jumaat tu aku terus masak rendang kerang. kononnya sabtu tu boleh la tolong mak mentua aku buat rendang dan rebut ketupat. sekalinya, bincang dan bincang, plan on balik kampung...hadoi...pening..

kol 1100 gerak dari sentul tukar keta dan ambil baju raya. jalan punya jalan, nilai jammed coz org putrajaya yg nakbalik selatan ikut shortcut nilai dan ada pulak roadblock...sikit punya panjang jammednyer. padahal dah dekat sngt dengan umah aku. sampai umah 0120 pagi yer.bawak keluar barang transfer pi keta lagi satu, aku mandi dan isyak sekejap dan terus gerak balik kedah..iyer aku mahu pulang kekedah..

otw balik aku tengok sttus kwn aku balik kedah, jalan jammed kat trolak..masak ni...
kiranya aku gerak dari nilai lebih kurang jam 2 pagi. 

masuk highway ke utara lepas jer sungai buluh jalan dah start slow. bergerak tapi jammed sangat2. banyak sungguh kereta penduduk malaysia..bangga seketika disitu sebelum aku tertido..muahaha..gila tak penat menggaul 30 kilo rendang kerang.


ini dekat hentian semanggol..eh bukan hentian, dekat esso ker mobil ntah..topup minyak dan buang air..tapi orang masyaAllah punyala ramai..beratur..owh lupa plak..aku rasa jalan jammed bukannyer apa, mungkin semua nak berenti kat rnr..jammed teruk bila nak masuk rnr..mungkin nak rehat dan terus sahur kot..inipun dah jam 07++...


alamak tak berapa jelas pulak gmbr...dah sampai pun..bandar bahru...huhuhu...



lepas sampai mak lang suh tido dulu tapi dia duk kemas dapur..sian plak kan..lepas tolong apa yang patut tiba2 maklang keluarkan kerang..adoi..nak kena kopek kerang lagi kaaaaaaaaa...katanya pak lang nak buat rendang sebab teringatkan rendang kerang aku..masa aku tunjuk aku bawak rendang kerang, pak lang ckp, hah tak payah buat rendang kerang dah..hahaha

petang sket pegi param tepi sungai parit buntar tu..bandar bahru kan dah dekat ngan perak..best.jadi penutup untuk ramadhan tahun ini, kami beli kat pasar jer...alhamdulillah..
tulah muka melor beli barang terlarang..hahaha...

family yang lain datang malam raya kecuali cik pah yang duk kat penang tu..depa mai petang sabtu tu...jadi ms berbuka meriah la.

malam tu aku dah pengsan awal lepas berjaya merebus ketupat bersama melor...pukul berapa mak mentua aku sampai pun tak sedar. yang aku tau mak mentua aku landing tepi aku siap2 dah..hahaha..maklumla toto dah takderkat umah tok tu,,aku memang akan bawa toto dan bantal sendiri.malas nak berebut dengan org lain..senang.


tema tahun ni kelabu hitam...melor tak pakai baju raya lagi masa ni...sibuk nak bergambar.



hahaha...gambar sebelum pi sembahyang raya.


yang atas tu gmbr melor ngan adik dia..hahaha adik dia pun dah nak membesar bagai johan mcm abang dia.



aku dan mereka

family deris tanpa keyon(adik melor no 3)
ni family foto.
yang pertama kiri tu gmbr semua adik beradik abah aku..
gambar kanan family cik pah yg duk penang
bawah kiri family mak ndak 
dan bawah kanan family pak lang yang sekarang ni yang jaga umah tok.
(owh abaikan jam hijau itu..muahaha)


ni gambar melor dengan sepupu dia...

dan last but not least
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-

suspen kan?
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
mestilah gambar uda dan dara ni..


muahahaha


lepas sesi bergambar dan bermaafan, terus gerak pi umah maklong kat parit buntar. kemudian dlm kol 1 kami gerak nak pi balik segamat..fuhyooo cinta utara selatan woooo...fengsaannnn

lots of luv
et