Wednesday, August 8, 2012

lepat liat

lepas balongan hayam, lepat liat la pulak....ko ni et mcm 2 hal..hahaha

ok ni pun kuih yang mak buat..aku tukang ambil gambar dan simpan dlm sini.
bahan2 sangat senang(ko reti ker et)

1 peket tepung pulut
1 genggam tepung beras
air gula merah
santan
daun pisang
minyak

inti
kelapa parut digaul dengan garam

mula2 parut kelapa ambil yg putih2 jer tau..gaul dengan garam.
kemudian masak gula merah untuk dibancuh bersama tepung pulut + tepung beras..campur santan juga. mak guna lebihan setengah paket santan yg buat kuih balongan hayam tadi.
dan jadi seperti gambar dibawah.bulat2kan supaya senang nak masukkan inti.


kemudian ambil minyak dan lenserkan pada daun pisang.
buat memanjang dan isi dengan kelapa yg telah dicampurkan garam.
balut macam balut lepat tu. 
mak cakap, buat kecik2 lebih sedap dan nikmat rasanya..muahaha
badan kuih lepat liat ni dah manis sebab tu intinya mak tak bubuh gula..yerla tadi kan masa uli kulitnya menggunakan gula merah...

aku tanya mak kenapa panggil lepat liat. mak cakap memang liat kuih ni..hahaha
ok nanti rasa baru tau liat ker tak.
aku tak pernah makan lepat liat ni..tapi kuih balongan hayam tu memang aku suka sebab syedap.
mak plak sporting sungguh bila aku amik gambar n cakap nak masuk blog...dan dan tu jugak mak explain macam mana kejadian kuih ni..hahaha..bestla emakku.


hurm baru jumpa aku dah rindu pada emak..huhuhu...sib baik mak dtg puasa umah atok...best la jugak kan..tapi hazabnya nak masuk selayang, memang mencabar sungguh..jam memang buat aku tensen..sabar2..


p/s:sayang melor ketat2...tq beb


lots of luv
et

2 comments:

Anonymous said...

wah rindu nye nak mam lepat liat...sedap gle kuih ni...org banjar punye kuih...
nak jugak....sekali hadap 50 bungkus pun xsedar...sedap n lazatzzzzzzzzzzzzz.....

Angah said...

yang paling lazat kal inti nyok nya byk sekali dan rasamasin2 gtew..lazattttt