Tuesday, August 7, 2012

balongan hayam

mari bersama cheff et..hahaha

aku kan pegi umah atok lagi semalam. lepas letak kuih nasi antah sebagai rujukan aku nanti, kali ni aku nak bubuh pulak lagi satu kuih yang diberi nama "balong hayam"
ekceli kuih ni macam kuih koci.aku tanya mak kenapa panggil balong hayam, mak cakap sebab warna dia merah..tapi mak buat warna hijau..ooo sebab mak memang nak warna hijau...hurm boley gitu yer mak..hahaha

bahan2 kuih balong hayam
1 peket tepung pulut
santan
air kisar pandan (takyah guna daun pandan kisar pun takper..guna yg pewarna tu je)
minyak
inti kelapa yang dimasak bersama gula merah(mak guna kelapa yg agak muda)
dan daun pisang


 campurkan santan dan gaul bersama tepung. mak guna setengah peket santan pekat.selebihnya mak letak sedikit2 air pandan.gaul sebati sehingga jadi mcm gmbr no 3 tu. dan bulat2 kan la tepung tersebut.


 kemudian ambik daun pisang, leserkan minyak supaya ms makan nanti tak melekat..buat la mcam karipap jer aku tengok..
 dan seterusnya lipat mcm beg duit tu jer...hahaha..sempoi kan kuih ni.(maafla kalau ada yg lebih arif tentang kuih ini)..ini cara cheff dah buat yer.
kemudian susun dlm pengukus dan kukus la sehingga masak..



inilah rupa paras kuihnya bila dah siap..jujurnya hodoh ni sebab aku yang buat. kalau cheff dah yg buat memang cantik kejadiannya.hahaha...
kenapa balong ayam? mak cakap sebab mcm jambul ayam laaaaaaaaa...ooo yeker mak...jap tengok jap
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-

hurm...ada la jugak


main2 la ko et kan...kena marah baru tau..yerla...yerla... mak yg ckp aku nak tulis kat sini jer.untuk memori aku tentang wadai balongan hayam ini...nanti bila aku dah pandai buat untuk anak2 aku, kalau dorang tanya aku jawap ko pegi jer google..hahaha..nampak sangat nak makan penampar kan?ngan melor..muahaha
kuih ni kuih banjar..jadi balong hayam t u yg jambul ayam  tu la..


owh lupa pulaks, semalam melor belikan aku kasut yang cantik dan cute..aku suka gila..sangat2 suka..tq melor..i tau u kan pandai bab2 baju dan kasut i..hehehe..


lots of luv
et

3 comments:

Angah said...

hebat kuih tu,kalo mwarne merah mesti lagi ngam namanya...betuah dato k beli kasut ....bertuahnyeeee puan

Anonymous said...

kuih ni pun sedap.....wah kakak ak ni ke yg pndai buat..blh order...

Anonymous said...

kuih ni pun sedap.....wah kakak ak ni ke yg pndai buat..blh order...