Saturday, November 3, 2012

keropok ketam,tenpayaki dan sup kaki lembu

assalamualaikukm w.b.t

ini semua aktiviti minggu lepas aku. hari rabu aku cuti .konon nak pegi umah atok tapi malam dah nak masuk keje..oleh kerana rasa macam sekejap sangat, jadi aku nakpegi selayang hari khamis aje coz jumaat aku off.so petang rabu tu hujan lebat..tapi sekarang ni memang musim hujan pun. tapi kalau area nilai, asal kol 4 jer hujan lebat siam guruh dan kilat..hadoiiii menduga betol duk umah sensorang ni kan..aku ni kan pemalu kalau bunyi kuat2 ni.
so bila dah reda sket bunyi tu aku lepak kat belakang. sambil koyak crabstick yg dah lama melor beli sampai 2 paket tu..dapatla 3 balang. 1 balang besar dan 2 balang kecik sepeti gmbr bawah. semua ni godaan dari internet la ni. hahaha..tengok senang dan menggiurkan aku buat tambah kalau tengok kat blog kak amie..semua menggiurkan tekak jin aku ni...lepas koyak aku goreng dengan minyak yg panas.memula sekali aku cuba resepi ni, aku buat kecik2..tapi sebenarnya aku tak sabar..benda tu tak cair sepenuhnya aku dah picit2 dia..jadi terpaksalah dicarik halus2..tak berapa best..carik besar2 mcm dibawah ni baru rasa keketamannya itu..mauhaha


so hari khamis aku pegi la umah atok. atok buat nasi minyak sodappp...then petang sket roger duda hot yang tak berapa nak hot tu..hahaha..abang aku la tu..aku ckp aku lepak kat umah atok.borajk, mengumpat, mengutuk dan menghina semua dia sambung keje dia balik..aku pun borak ngan mak. tapi tak lama lepas tu ang kol semula ajak buat tenpayaki. dia ada kualinyer..aku ok jer..tapi lambat sket dia dtg katenyer..hurm boleh jerla..petang aku tido balik dengan umar qhaliff sebab hujan..tapi umar buat lawak jadi tido sekejapan sahaja. dahla malam dah jadi burung hantu..hadoiiiii..geget umar baru tau.
so malam tu 0930 abg sampai..dia bawak enoki mushroom, cendwn tiram, daging, udang, sotong, paru, ayam dan ikan patin...iyer ikan patin...belasah jer janji ada bahan. kemudian aku tolong prepare semua bahan..ayam aku peram dengan serbuk kari sket, garam, lada hitam dan gula..udang dan sotong aku bubuh sos lada hitam, kicap dan garam, paru aku tumbuk halia dan bawang putih sebab paru kan ada bau sket..2 cendawan tu aku buh lada hitam dan garam sahaja...daging abang aku yg perap tak tau bahan apa dia bubuh...sama dengan ikan patin. dia dah perap kat umah dengan kicap..rasa mcm daging masak kicap jer dah kekdahnya..hahaha
pada mulanya aku dan abang risau gak. kami cakap kita berdua jer ker?aku gelak jerla..ntah yer kot. bila dah setup semua, pegi kat cik kat, panggil semua, grah, angah, atin, olin, cik, acu, bib, umar dan mak. masa tu hari ujan semula..memang best la kan sejuk2 makan benda yg panas. mcm ikan piranha pun ada dah semua..muahaha..seronokkkkkk sangat.siap buat air kopi lagi...
akhirnya, habis jugak.sian atok dapat rasa sikit jer..hahaha.jadilah kan dpt mkn tenpayaki tak cukup bahan...



dan esok hari, kitorang buat sup kaki lembu..muahahaha..memang marveles tahap dewa. ibu bakar dah kaki tu. pukul berapa dia bangun aku pun tak tau. aku kan "cuti", jadi semua benda aku langgar n tido sampai kol seploh..muahaha..itupun mak suh atin kejut..suh makan..kelakar ar mak...bangun suh makan jer yer..yerla mana tak ngantuk, malam tu borak ngan atam n abang lai..

pastu aku pun jengah dapur tolong mak selesaikan kaki lembu tu...
tapak kaki tu akan tertanggal lepas kita bakar...senang jer buatnyer cuma renyah sangat2. lepas dah tanggal tapak kaki hitam tu, kikis semua bebulu yang hangit2 sampai putih. kemudian mak rebus semula..lepas tu buang semula air rebusan tu sebab tak mau ada bau hangit2 semua. kikis lagi kasi bersih dah putih baru rebus dengan api yg besar....woooooohhhhhoooooooooo...selepas beberapa jam, sup kaki tu akan mengembang dan dah boleh buh bahan perasa..mak buat sup yg jenis tumis darat tu jer..yang simple dah tak der mcm2 bahan pun...aku suka yang begitu. 



akhirnya berjaya juga aku nak makan sup kaki lembu. lama gila tak makan..sup ni pada yg tak biasa mungkin geli mcm aku dulu la..geli-geli..dah tau sedapnya, hambik kau.termimpi-mimpi. lagipun bukan selalu aku makan..aku nak yang mak masak jer.. 
sebenarnya rasa dia bukan ada sangat. rasa jeli2 mcm tu jer. tapi nikmat dia tu susah nak tafsirkan. melor tengok aku mkn sampai geleng kepala. gila kanibal bini dia..muahaha...

hurm seronok kan duduk dengan mak walaupun sehari setengah jer...hehehe

lots of luv
et

1 comment:

mat jon said...

salam..sup kaki lembu memang sedap, cuma nak buat je renyah, kalau di kampung saya memang berebut nak amik kaki ni :)