Tuesday, March 12, 2013

paris day 2

assalamualaikum

pergh apa kejadah awal2 gmbr terkangkang..kahkahkah..tengah jalan plak tu..ha belakang aku tu la station bas dia..kira banyak bas memang akan berenti kat sini...tak nak guna atas, boleh jer guna laluan bwh tanah...sebelah kiri aku tu yg ada pagar tu menghubungkan dengan jalan tengah depan station bas tu..tapi selamat jer..laluan pun tak derla busy sangat(sebab pagi lagi).huhuhu

seberang jalan gmbr bawah ni pulak adalah hotel aku...sebelah banner merah tu..Hotel Amiot..nanti aku buh gmbr bilik sekali...

depan tu pulak gare de l'est station...stesen ketapi la..tapi beza yer dengan gare du nurd..yang ini ketapi besar dan 2 tingkat..

dlm gare de l'est.


then kitorang keluar amik bas no 30 berenti last station...iyer kami tak guna metro pun sebab faktor tulang reput..hahaha...metro paris adalah sgt sibuk dan sangat banyak tangga..kami yang golongan kurang kalsium ni better guna bas ajer..memang la untung naik metro tapi kena tahu mana station dan tempat yang korang nak pegi..aku dah cuba tengok dan pahamkan peta kat paris yg aku ambil di epot, tapi mcm tak membantu jer..
maklumlah dah tua bila tengok banyak sangat berselirat, terus aku tak der mood nak kaji...so kami memang redah jer n ikut apa yg melor plan coz dia memang rajin tahap dewa buat research before dtg sini..lagipun kwn dia dah ramai yg pegi sini...
kengkonon hari ni pakai yg biasa jerla kan..tak sejuk..padahal...hambik ko..sejuk tahap subhanallah..tak terucap dgn kata2..
masa ni baru tau laaaaa tengok kat sini lagi cantik viewnyer..hahaha..pdhal smlm depan sket jer..kitorg yang tersalah..kahakahkah



atas bas...

tapi relax dulu...tak sabaqnyerr..sungguh cantik langit masa tu..alhamdulillah..diberi peluang merasai keindahan kota paris walaupun sejuk...





tak tahan dah aku..sejukkkkkk...grrrrrrrrrrrrr

kitorang stop kat notre damme..












masa nilah aku bago melor pegang glove aku..pastu terjatuh..uwaaaa..bukan tak boleh beli lain, tapi aku tgk sarung tgn tak vogue pun dah 6 euro..lebih kurang sarung tgn nak bercucuk tanam tu..baik tak payah..so kalau dah sejuk sgt aku guna jer glove melor..kahkahkah...
dr notre damme kami naik lagi bas merah tu pusing seround dua, then berenti kat eifle tower...apa2 hal cari toilet dulu...one thing kat sana, toilet sangatlah canggih..nak masuk punya la lama..auto plak tu..kena cuci tgn dulu, kering tgn baru keluar, then toilet tu akan flush kuar mcm air terjun..melor la yg ckp..then kuar angin untuk keringkan lantai or apa..angin dah mcm apa kuat giler..then baru pintu tu terbuka baru boleh masuk...
 hagak2 kalau aku lama sgt menunggu ni sure tak jadi kenching..hohoho
 dah selesai baru la semangat amik gmbr kan?peace yooo
cruise time...sojukkkkkkk!!!!

till then...aku yg masih demam

lots of luv
et