Monday, June 3, 2013

perjalanan umrah 2013-madinah

assalamualaikum..

bersambung semula yer perjalanan umrah kami..kali ni dibumi madinah..

1-perjalanan dr mekah ke madinah mengambil masa lebih kurang 7-8 jam tapi agak lambat bergerak  sebab tunggu passport jemaah(ada kesilapan disitu). Sehari sebelum bergerak ke madinah, mutawwif kami ada buat tazkirah n bagitau akan ada makan ms otw ke madinah.maklumlah lepas buat tawaf wida kan tak leh berlengah-lengah lagi. So aku ngan mak memang tak selera nak makan dah..dlm bas mak tiba2 menggigil. Sebelum tu ada jemaah yg demam...sekalinyer mak aku plak demam..memang cuak giler ms ni...sedih aku sebab rasa mcm tak dpt jadi anak yg baik bila dia demam masa dengan aku..huhuhu
2-sampai madinah, masuk bilik..walauuuuuuuuuuupun kali ni bilik kat madinah tak berapa nak menarik sangat.hahaha..ok kena redha jerkan tapi maklumlah kami bayar untuk bilik berdua dan bertiga..tambah duit ok..jadi aku bayangkan bilik kami besar sket tapi hurmmmmmmm oklaah dr takde bilik kan..aku pun tak berapa paham..mula2 susah hati aku nak redha sebab masa bagi kunci tu, yg tukang urus tu bagi pada yang dia rapat dulu....bilik yg hujung2 tanjung baru dibagi ke kami...sentap jugak beb..tapi cepat2 buat solat taubat mohon aku redha n ikhlas...kira ini dugaan untuk aku..maklumlah masa first time dtg aku nginap di dallah hotel..memang best hotel tu..turun lobby jer dah nampak masjid nabawi..yg ni payung pun tak nampak..hahaha...rupanya dekat jer...aku yg emo lebih..muahaha..
3-lepas sampai, aku cepat2 bagi mak makan sebab mak dah lapar kan..aku risau dia gestrik.pastu aku suh mak makan ubat n tido jer..alhamdulillah ms subuh mak dah sihat..lega gila aku.

4-walaupun jalan agak jauh sket tapi ok jer Cuma sian mak coz duduk kusi roda kan..masa dimadinah memang aku tolak jer mak..tak payah jalan..senang.kecuali ms buat lawatan..cuma bawak jugak kusi mak tapi buat letak barang mak..mak bila shopping masyaallah...seram beb...

5-dekat madinah memang kami duk membeli jer..gila shopping kami sampai ada satu kedai tu mak aku siap kena tahan lagi dengan pak arab tu coz aku tak jadi beli jubah untuk melor..geram tol aku..nasib baik ms tu dah nak last day..klu first day jadi sure aku cuak punya..hahaha..sian mak aku..depa buat wheelcha mak aku tu willy dah mcm usop wilcha dah jadinya..hampes tol...jadi kena berhati2 ms membeli. klu pergi tu biarla ada org lelaki yg teman kan..
6-dari first day aku sampai madinah aku mencari jubah yg jiran aku pesan.siap ambil gmbr tp tak jumpa jugak..sian dia..huhuhu

7-owh lupa no bilik aku cantek wooo..808 tapi tak suka coz panas..hahaha..econd tak function kot.

8-alhamdulillah dpt sembahyang di masjid quba..aku sempat solat tahiyatul masjid dan dhuha..alhamdulillah. tapi sampai sekarang rasa sedih coz tak beli kismis kat area masjid quba ni..besar2 tau kismis dia..tasbih pun cantik2 kat area masjid quba..ada sorang jemaah groupkami ni memang pandai membeli..tu yg tahu tu..tak beli sebab mutawwif kami ckp tak yah beli..beli kat ladang kurma..hurm..ok saya faham kita beribadah jadi jgn membeli sangat tapiiiii jgn la ikut sgt mcm aku ni.dah terkenang2..ada ms tu tengok la kan..dulu ms tahun 2009, byk org meniaga kat masjid quba ni, sekarang depa dah meniaga dlm kedai..klu korg ada peluang, belilah kat masjid quba..murah juga harganya yg pnting pandai tawar..tapi tasbih pakcik tu mmg cantik.mutawwif aku tu mmg bagus orgnya..dia mengajar supaya jgn membazir..hahaha

9-pergi ladang kurma..tengah sibuk membeli tiba2 dpt panggilan dr jemaah lain kata tak yah beli kat situ?aku mcm whatttttttt!!!! Melor tgh beratur membeli kurma..nasib baik dia teruskan jugak niat hati dia beli kat ladang kurma..banyak gak kami beli..kata mutawwif takper kita beli kat pasar kurmaaaa…okkkk fineee

10-pasar kurma kami pergi tapi susah sikit nak membeli sebab dorang akan panggil n desak kita pegi kedai mereka..huishhhh susah betol nak menolak pelawaan dorang ni coz depa suka tarik2..tarik tgn laki aku la..geram betol..elok2 shoping kat ladang kurma suh pi pasar kurma pulak..kat ladang kurma tu mesti lebih fresh sebab ramai yg beli kat situ..mesti kurma depa hari2 topup..kat pasar kurma tu mcm tak ramai jer pergi..ke kedai aku tu yg tak ramai org pergi?mihmihmih

11-sian mak aku tak dpt beli gula2 sebab depa dah panggil naik bas..iyer kami yg last naik bas..tapi depa kena la consider masa dimekah kami mana ada shopping pun..

12-kami balik kl hari khamis..sampai tanah Malaya hari jumaat..aku ingat flight adalah hari jumaat rupanya hari khamis kami kena bergerak..sebab flight jam 1230 pagi JUMAAT. yangpaling best adalah kunci bilik kami perlu diserahkan sebelum jam 2 petang. Bergerak ke epot  madinah jam 5 petang..tapi epot madinah bukan jauh pun.15-20 min dah sampai..hurm ok tak kisah la kan…so lepas kol 2 kami pun melepak la kat lobby hotel..sekalinyer bas tak sampai2..ambik koooo..nampak gaya kena maghrib la plak kan..hahaha..ok redha ajer yer..

12-masa solat asar tu, ada la jemaah dr iran punya la cium aku, mak n mak melor..tapi yg banyak kena cium mestilah mak aku yg kat whilcha tu..mihmihmih..dia tepuk2 aku sambil tunjuk Allah…kira dia nak ckp Allah tahu la tu..wallahualam..owh lupa dia punya la banyak amik gmbr aku n mak..aku pun tak paham dia nak buat apa..nak tunjuk gmbr aku sebagai calon menantu dia kot..kahkahkah..tapi aku tak amik gmbr dia coz hp kat melor..mula2 kami nak semayang kat dlm tapi ada mak melor ckp semayang kat luar ajer..okkkk fineeeee kita kat luar ajer..ada jer yg bawa phone n kamera tapi pandai2 la kan..

13- perjalanan kami dr hotel ke epot dlm kol 0730 mcm tu..dah nak masuk isya ms tu tapi kami gerak jerla coz aku pun dah jamak sesiap. Sekalinya bas aku boleh rosak pulak..mihmihmih..tapi takperla sebab ingat jauh..tapi dekat jer..terus datang bas ganti..lebh best..semua jemaah lelaki turun tolong angkat barang..ada sorang jer jemaah tak turun mungkin dia tengah makan kot..hahaha..yerla dia dr golongan org ad-ade..mana mampu buat keje2 angkat beg ni..mihmihmih

14-urusan check in berjalan lancar..alhamdulillah beg mungkin tak berat coz kami d ah kurangkan…maklumlah mcm2 nak beli kan..huhuhu..

15-lama juga tunggu nak boarding..dah selesai semua Alhamdulillah. Walaupun sedih tapi aku berdoa sangat2 semoga aku akan datang lagi dan beribadah disini..insyaallah..

16- masa dlm bas rasa dah tak selesa n rasa mcm ada sesuatu..alhamdulillah memang rasa nak sujud syukur jer dlm flight masa tu jugak tapi sebab org ramai kan..huhuhu..aku period masa tu…alhamdulillah sangat2..

17-aku naik kapal last sekali sebab tolak whellchair kan.ada dlm 6 org la mcm tu..semua lelaki yg pompuan aku sorang jer..hahaha..melor jaga mak dia…dia bawak naik flight dulu..so aku dengan 2 hand luggage dan tolak mak lagi tergelak2 menunggu kenderaan khas untuk mak..sekali sampai lori daa..kahkahkah..highlift tu beb..biasa kat klia aku nmpk highlift tu untuk bawa pax yg lumpuh tgh baring atas katil tu jer..tapi bagus juga..sebab mak terus naik atas..tapi ms jalan tu aku paut mak mcm gigil2 jer mak aku tu..takut kot..tapi mak asyik tergelak jer.

18-oleh kerana free seat, jadi seat yg ada pun mesti belakang punya…Alhamdulillah sekali lagi mak dpt seat first class..pergh yg ni lagi luas n besar…best woooo tapi mak jer la..hahaha

19-kesian gak kat crew yg kena lap air sampai banjirla toilet tu..sebab ambil air sembahyang..nasib baik aku peyod kan..hahaha

20-alhamdulillah, kapal touchdown awal..sepatutnya sampai jam 3 tapi kol 2 tak terpacak kat bay..laju tol captain ni merempit atas awan..hahaha...lega n best gila...

alhamdulillah..alhamdulillah..alhamdulillah aku lega sangat bila dah capat hasrat yg satu ni..sekarang bolehla aku plan dengan melor apa yg nak dibuat n projek hujung tahun boleh dirancang..kalau tak selagi tak pegi, selagi tu tak selesa erut dan ulu hati aku ni..mihmihmih
memang ada dugaan2 tapi takder yang besar sangat pun..berbanding pertama kali dulu, kali ni aku lebih relax n lebih pandai org kata..semangat tu lebih la kan..cuma semangat nak shopping tu jer agak tak der..aku kan susah nak shopping..amik masa lama untuk suka sesuatu benda..aku tak suka terus grab jer..nanti ada jer yg aku tak puas hati..hahaha
berkenaan raudhah nanti aku akan buat special ntry bagaimana rasa terlalu nikmat bila dpt sujud disitu, dpt ke makam Rasulullah S.A.W . Ya Allah tak tergambar dengan kata2..

terima kasih sudi baca...aku kan seorang yg terlebih gula..