Saturday, November 23, 2013

bubur asyura

assalamualaikum....

gigih aku menghapdet gn laptop member aku...jasamu ku kenang kak..hahaha(horror woo tgk laptopdia)huhuhu
last week aku buat bubur asyura..well sebagai budak yg membesar dfelda, hari asyura memang selalu disambut dgn gotong royong..best wooo..aku ingat lagi klu ms buat bubur asyura, rumah mak aku antara feberet kwn2 mak cuz mak aku memang otai msk bubur asyura..sampaikan ada sorang pakcik ni (dah arwah) akan tahu samada mak aku yg msk atau bukan n dia tak mau mkn klu bkn mak aku yg msk..hohoho..hebat..hebat..
mak ada buat bubur asyura tapi aku pi jakarta..wei rinduu nak mkn bubur asyuraaa..so balik nilai, aku nekad nak buat..paksa melor pi beli bahan sampai mlm tu dia demam..sian melor...sayang hengkau ketat2...
aku pun sebenarnya baru tau ramai yg tak tau bubur asyura ni ada yg manis dan yang pedas. mungkn ramai yg biasa mkn yang manis.aku suh melor bawak pd kwn opis dia..dorang ckp itu bubur mamak..sian laki i tau..hahaha..melor pun tak penah mkn bubur asyura nasi ni ...aku bawak jugak pd wani n paerah...dorang pun takpenah jmpa bubur pedas ni...hadoiii rugi tau uolssss..hahaha..well aku kan bangsa tolak batu ngan kayu jer..tapi klu kayu or batu tu celop tepong pun aku makan gak..hahaha

so bahan2 yang aku masukkan...
1-sayur pucuk manis
2-daun kesum
3-ubi kayu
4-ubi keledek
5-ubi keladi
6-daun kari(sikit jer masa tumis kari nanti)
7-lobak 
8-terung
9-santan
10-rempah kari
11-ayam
12-bawang putih/bwg merah/halia(untuk tumis dgn kari)
13-bunga lawang n kulit kayu manis
14-beras (aku guna 1pot setengah) masak sampai jadi bubur

#klu kirang nak masuk mcm2 sayur pun buleh..janji tak memudaratkan kesihatan..ngehngehngeh

so gigih la aku memetik segala dendaun yang ada...mak aku ckp, bubur asyura mesti ada daun kesum. klu tak, tak berapa jadi.sedap tau daun kesum dlm bubur asyura.
ini daun kesum dari wani..dia tanam apa pun menjadi..best betoi...tapi yg tak berapa best gambar belakang tu..hahaha..aku nak besarkan badan..ada plak iklan kuruskan badan..hampes toll

so ubi kayu n keledek aku rebus je sekali..salah aku pi rebus hempuk sangat..keladi tu aku rebus asing..dah hempuk ku mkn dulu..kang ada plak tergatal bibir yang makan..

ni daun pucuk manis aku..aku suka sayur ni..ooowh aku buh labu jugak tapi hancur la pulak..labu kan senang hempuk

bila nasi aku dah menjadi bubur, aku tranfer dlm kuali. masukkan segala ubi dan sayur mayur yg agak lambat nak masak..kemudian aku tumis bunga lawang,kulit kayu manis,daun kari,bwg n halia bersama rempah kari ayam...then aku masukkan ayam..kasi ayam tu masak sket bubuh daun pandan then aku curah dlm bubur nasi tu...kacaula sampai aku pun menyerah kalah..hehehe..last sekali baru buh santan tau. kacau lagi sampai aku rasa santan dah masak..kang cepat basi plak bubur aku tu..taraaaaa dah siap..


bubur asyura nasi ni biasa makan dengan sambal kicap. sambal kicap tu guna 1 ulas bwg putih dan beberapa cili api...tumbuk or blend ka buh kicap tambah gula sket..siap...memang marbeles...aku klu mkn bubur asyura ni memang sekejap je menghadapnya...dah kata peberet kan...tapi lagi sedap ada nangka muda n letak udang..perghhhhh tak ingat laki kejap bila makan..ngehngehngeh

pastu melor suh aku buat yg manis punya..mak kata klu nak sedap rendam dulu beras semalaman then blender bagi halus untk gantikan tepung beras...tapi aku guna tepung beras jeeee

tapi agak menyedihkan sebab mak ckp tepung aku mcm krang n terkeras sket..iyer...aku hantar gmbr ok kat mak aku...hahaha..sian mak aku..kejap2 aku kol..kejap2 aku kol..last sekali hampeh jugak...welll ini first timer aku buat asyura manis..nanti ak nak buat lagi...dah kata melor suka kan..hohoho

alhamdulillah

lots of luv et

No comments: