Wednesday, November 27, 2013

masalodeh sempoiiiii

assalamualaikum

mari membebel dihari rabuuuu

aku suka masalodeh..melor pun suka...versi aku plak aku suka dia hancur2. tak suka klu ada ketol2 dhal tu...sakit ggku

versi aku
1-kacang dhal rendam 2-3 jam..lagi lama lagi bagus..senang nak blend..
  tapi klu aku tak sabar, ku tgk kembang2 gedik terus aku blend..hahaha..menangis blender 
  tuu
2-bawang besar-dadukan dia
3-cili kering
4-lada sulah
5-garam/gula/ajinamoto
6-kiub ayam(option)-aku suka buh kiub ayam..sodappp
7-rempah kari sket

bila agak2 dah kembang aku blend jer semua sekali...buh air banyak pun takper sebab lepas tu aku akan tos dlm penapis mcm bawah ni...kacang tu even dah hancur tak jatuh kebawah pun..betol..ini cara mak aku..senang, mudah n cepat.nanti air2 akan jatuh klu kita buang, last kat dasar mangkuk tu ada dia punyer tepung...biasa aku amik la yg mcm tepung tu...
sebab lepas blend aku tapis biar dia sejat betol2...sampai kacang tu kering n boleh kita kepal2.
so ms nak tunggu kering tu boleh la potong cili kering dan bawang besar(aku suka bwg besar..manis sket)
bile rerasa mcm dah boleh dikepal barula aku satukan semua bahan2 tadi...aku taksuka yang ada rempah ratus mcm jintan tu...potong stim nak mkn..muahaha
jgn terus goreng...bagi dia sebati dulu pastu baru goreng...biasa aku hagak2 jer buh garam gula semua tapi jgn byak sgt grm klu dah bubuh kiub ayam..kang masing..
pastu goreng ar kan..aku suka kepal2 lonjong mcm mak aku selalu buat..kecik2 senang masuk mulut n berebut dgn melor..huhuhu..yg pasti lembut n gebuuuuuuss

cara guna penapis ni jugak aku selalu buat untuk tapis ikan laksa...takde masa aku nak asing tulang dgn isi ikan...lepas je rebus ikan..aku blend jer buh ayaq sejuk sekali tulang tu..kasi hancur baik punyaaaa..pastu tapis la guna penapis ni..gila berguna penapis ni...mak melor selalu pelik mcm mana laksa aku sekejap jer..tapi sodapppp bhaiii(hahaha)
tulang2 ikan tu yg buat sedap coz manis kan...klu guna penapis tu korang tapis je mcm biasa..selalunya aku akan buat dlm periuk besar terus, agak2 tulg ikan tu dah putih(jgn smp byk air plak) angkat penapis yg ada tlg ikan tu..pastu aku akan transfer kuah tu dlm bekas yg lain...ms ni jgn kacau2 plak sebab semua tulang2 ikan akan mendap kebawah. air yg terakhir sekali tu tuang perlahan2  supaya tulang tak masuk sekali...pastu dah siap...memang tulang ikan takder dlm laksa aku..alhamdulillah..senang keje.pastuu cili yg aku blend pun ak msk dulu sampai kering.jgn letak minyak pulak...dah kering baru transfer dlm kuah n masak sampai betol2 mendidih..aku biasa msk kuah lama2..supaya tahan lama..hahaha..
ni nak cerita masalodeh ke laksa yer!huhuhu..hentamlaa labu

eh tapi klu korang rasa was2 takut ada tulang or kuih masalodeh korg terlembik coz byk air, takyah la guna cara hannibal aku ni...aku suka jln pintas mak aku ni...hahaha....senang keje..senang besar badan aku jugakk..muahaha

lots of luv
et

No comments: