Sunday, January 11, 2015

istanbul : day 1 part 2

assalamualaikum...

kembali lagi menulis untuk kenangan aku dimasa akan datang...
lepas aku dan melor sembahyang asar, dlm kol 5 ptg kami keluar..sebab musim sejuk, masa siang adalah pendek..jam 5 dah gelap...sejuknye masyaallah tak tertahan..bersyukur bawak dua winter coat. ini melor berlatar belakangkan masjid eminonu..belakang dia tu dataran...n spice bazaar. dekat dataran ni ada tandas awam...nak pi kencing kena bayar dulu..siap ada palang nak masuk..masuk duit baru boleh masuk..sekali kencing TL1 yee bersamaan RM1.80...hohoi mahai nak kencing..hahaha

dekat dataran ni banyak burung merpati..petang2 memang ramai sangat tourist..polis pelancong pun ada. n depa akan bantu kalau kita ada mslh sebab aku tanya depa la ms sesat nak cr hotel tu..huhuhu


ni masa lepas keluar dr stesen eminonu

gmbr bawah adalah laluan hari2 aku dan melor dr hotel ke eminonu station..seberang jalan ada stesen bas..lagi seronok..huhuhu..teringat ms kat paris.duduk hotel betol2 depan bas station..sonang kojo kitorang...tak payah naik tangga tinggi2.


biasalah kan bila lelaki amik gambar...menyampah tol....muka kejung je mcm baru cucuk botox..geram haku..janji ada gmbr kan melor kan..takpe..korg takyah tgk muka aku..tgk background sudahhh


ni tepi spice bazaar..kat sini yg buat aku terkedu...gerai kedua dr tepi tu jual daging...sekali aku tengok eh itu kaki khinzirkah sebab putih kan..terus aku mcm eh betoi ka yg aku tengok nih..atau aku tersalah lihat...maaf kalau aku salah  tapi itu lah yg aku tengok2..


merasa nak makan jagung bakar..2 lira..keras nak mampuih...pastu tak manih pun..hamboi melor..banyak songeh hang..makan jelaaa kan...aku memang tak leh nak mkn la kan sebab gg berpagaq.

masih didepan masjid..canteknya kan..atas tu pun masjid jugak...atas bukit..lai chantekkk

ni lah laut yang sentiasa menjadi tempat lepak aku n melor walaupun sejuk..ramai giler org memancing kat sini..kalau nak pi bhosporus tour amik kat sini jelaa...nak ke taksim pun akan amik feri kat sini jugak..


sukanye background belakang...masa ni duk sibuk test monopod..hahaha melor beli monopod dekat  nandos..hahaha..ok la dr takder kan..

melor masih melihat dgn takjubnyer sebab ramai sungguh org memancing ikan..depa dpt ikan sardin..banyak sunggoh ikan sardin..depan sket ada jambatan...pun ramai n penuh la manusia sedang memancing

lepas begambar aku terus pi gerai depan sket beli kebab ikan..atau nama kat istanbul ekmek..ala ikan sardin je pun di bakar kemudian dimakan dgn roti yg agak keras...ada salad n bawang holand..tapi sedap..aku suka walaupun penat rahang aku nak makan...

ni hah kebab nye..sedap sangat..aku suka.kami beli satu je sebab kalau dua kang tak habis..agak besaq..tapi kalau beli dekat kedai sebelah mc d yg depan station sirkeci tu ikan dia lagiiiii besaaa...


memula melor mcm tak nak makan sebab aku ckp ni la ikan yg depa pancing tu..hahahaha..lepas tu dia rasa...n mcm biasa laa lepas dia..dia.dan dia...huh...suami kena la dulu kan..kan..kan..isk.isk.isk

then melor beli coffe dia...TL2 je..sodapnyeeee sjuk dan hot coffe..perfect day beb...kihkihkih

kesedapan sangat..sampai hr ni teringat2

last pict sebab bateri dah kong...seronok sangat kan..hahaha..

ni adalah laluan Metro yg kami guna..aku guna color biru je...yg lan aku tak cuba..huhuhu


till then...



No comments: