Friday, January 9, 2015

istanbul : Day 1




Assalamualaikum

Alhamdulillah merasa jugak aku ke Istanbul. Perancangan asal mahu meraikan melor yang nak sangat celebrate over the sea..aku cakap berani ke Istanbul…agak tergamam pada mulanya…last dia follow je..

Maka bermulalah selama hamper 2 bulan mentelaah  percutian ke Istanbul ni..walapun pada mulanya kami nak ke Cappadocia, tapi dibatalkan sebab perjalanan yg panjang dan kos yang tinggi..hotel aku tengok murah je tapi kos perjalanan tu yg mahal…takpe laaa…
Kami rancang juga mahu ke Athens..tapi kami batalkan jugak sebab banyak flight balik ke ist dr Athens banyak yang full.

Aku siap buat buku la sebab nak khatamkan perjalanan ke Istanbul ni. Melor memang bawak teloq jela…hahaha..memang birthday boy sunggoh sebab semua aku yg rancang….seram sejuk wei sebab kalau salah sure aku kena punya.kuikuikui

Beberapa minggu sebelum keberangkatan kami, dapat news pasal pelancong Malaysia terlibat dengan kes belon panas jatuh di Cappadocia…aku dah cuak sebab Cappadocia memang cantik..then pesawat air asia plak terhempas..hohoi semakin cuak wei..tapi tawakkal jelah…

seminggu sebelum pergi aku dah book hotel di kawasan Fatih..itu je pun yang aku dapat murah..yang lain semua mencanak naik harganya.tambahan area sultanmahmet. Maka pulun la aku nak hafal jalan…terima kasih la pada smua blogger2 yang pernah buat entry pasal istanbul..

Sehari sebelum berangkat baru pi tukar duit..ramai esan tukar euro dulu..tapi sebab euro mahal sangat kami tukar jugak lira...duit hotel je kami tukar euro..lagipun dr eport nak naik train so menggelabah plak nak cr duit lira kan..tukaran masa tu TL1 = RM1.80..

So kami bersiap dr rumah tanggal 02/01/2015…(pergh ayat tak mau kalah bhai)
Flight dijadualkan 03/01/2015 jam 0030..jangan salah tarikh plak kan..huhuhu..masa pergi tu aku memang cuak gile kot. Tambahan rasa mcm nak pergi langkawi je..hahaha..bekalan makanan pun tak banyak…melor plak keja lagi ms tu..so mmg aku sndiri yang packing barang..disebabkan kat sana dan musim sejuk, aku siap2 bawak winter coat dua pasang sorang..dah penuh beg..huh..tapi dlm hati nak jugak rasa snow kan..mana tau dapat merasa snow kat istanbul.mihmihmih

malam sebelum bertolak sempat celebrate dulu dengan budak bushuk ni...sedap kek dia ni aku beli..hahaha...nak seprais kan dia tapi kantoi tak sempat buang kotak kek..ceh..tak best langsung...



Sampai airport kami terus buat self check in..laaaaaaa senang giler kot self check in…terus rasa mcm traveler..kuikuikui..dpt boarding pas terus check in bag di hadapan kaunter bisnes class..aku lupa kaunter apa..F kot..gate di C01..so pi makan kejap..melor je makan..aku tak de selera..hahaha..




Hampir jam doblas, kami dibenarkan masuk perut kapal..alunan suara zikir dari hafiz hamidun sungguh mendamaikan..penerbangan yang sangat lancer..alhamdulillah.. perjalanan ke Istanbul mengambil masa 9 jam dan waktunya lewat 6 jam dari kita. Dijangka sampai ke Atartuk Airport jam 0630 pagi. Dan waktu subuh dikejutkan crew bertugas kerana mereka sediakan tempat solat di BC seat. Tapi aku solat kat tempat duduk depan aku je..coz situ kosong..

Perjalanan mendarat juga sangat lancar.alhamdulillah. Airport Atarturk tak sama mcm KLIA yang ada aerobridge. Kat sana lepas kapal masuk parking akan ada bas yang tunggu sama mcm di Airport Jeddah. Masa kami sampai suhu adalah 05 darjah celcious…brrrrr gile sejuk kan..

Di Istanbul tak perlu visa..dan tak perlu isi imegresen card..sonang..kihkihkih..lepas turun dari bas, terus naik ke tingkat satu untuk ke imegresen..besaq sunggoh airport Atarturk ni. Aku n melor berlumba-lumba la nak cepat sebab nak cari tandas je pun..kihkihkih

Masa ni la kami Nampak wheelchair depa best wooooo…sebab wheelchair depa tak payah tolak pun…mcm skuter je pun..huhu..laju je makcik yg duk kat wheelchair tu..



Sampai imegresen terus cari yang others country..aku ikot je org beratur..lepas cop terus jalan ke kanan..melor lambat sket sebab muka wanted kot…hohoho..then terus cari nak claimed bag.
Jauh betol tempat amik bag dia..sebab ujung sekali..kami tak guna troli pun sebab kena letak duit mcm kat tesco dulu2…so heret je beg..bukan kedekut tapi baru sampai kan.,.mana ada syiling lira…

Terus ke kiri airport sebab situ je jalan keluarnye.. disebabkan kami terror…maka kami naik train atau depa panggil Metro...lepas tu jadi vangang…hahaha..


Kalau nak naik train, dari jalan keluar terus ke kanan..jalan terus sampai ke tengah balik n Nampak escalator turun ke bawah yang ada tulis domestic terminal…turun je escalator tu akan Nampak kedai runcit(mcm kedai runcit la kan)..amik je ke kanan.dia akan tulis Metro..huruf M besar color biru..terus je..jauh gak nak jalan…then beli la token kat joternkart tu..bayar 4 lira sekali jalan…mana2 pegi bayar 4 lira..sebab baru sampai jadi kami tak beli istanbulkart tu..

Dari situ terus masuk token n jalan…turun escalator amik kanan n pergi ke stesen ZETYNBURNU. Bila sampai stesen ZETYNBURNU (akan lalu 3 stesen) turun n pegi naik train sebelahnya..sebelum tu beli dulu token baru..bayar la lagi 4 lira then pi stesen sebelah…tak la jauh sangat..tapi boleh Tanya je kat pak guard dia..


Aku duduk dekat stesen EMINONU..fatih ni dekat dengan stesen Eminonu dan Halic…Halic ni perkhidmatan train jugak..tapi pegi tempat lain…Metro ni akan pegi Kabatas tapi akan lalu grand bazaar, sultanmahmet smua…so jangan jadi mcm aku…nak naik train yang tulis eminonu je..padahal banyak gile train pi kabatas..tapi tak naik sebab takut salah..memang mcm org vangang duk situ dengan melor..hahahha..tanya org depa kata tgg je..choii sungguh.dah la sejuk…..maka kalau korang stay kat area sultanmahmet, amiklah train yg kepala dia tulis KABATAS…bukan BACILGAR ye…stesen bacilgar ni ke tempat lain.. 
nilah muka ceria sebab duduk hampir satu jam sebab tunggu train yang ntah jam berapa nak sampai..pdhal train ke ke kabatas tu selang 2 min je kot..hahaha...so jgn cuak mcm aku tau...


Dari Zetynburnu akan lalu lebih kurang 16 stesen…baru sampai Eminonu..dr stesen Zetynburnu, akan lalu 2 stesen..kemudian ada stesen nama MERKEZEFENDI…haa kat sini ada warung nusantara..makanan Indonesia..kalau korang tak larat makan kebab boleh la pi sini…aku dua hari ulang alik makan kat sini..hahaha..

ni dah sampai eminonu station...tu masjid eminonu..sebelah dia spice bazaar

muka masih ada sonyummmmm..kahkahkah,,bila teringat balik kisah cr hotel tu nak tergelak pun ada..mcm tak percaya pun ada coz jumpa jugak kan..

Okeh bila sampai stesen Eminonu, kami pun trun..maka bermulalah kesesatan kami mencari hotel…gila jauh..sebab aku salah jalan..sebenarnya dekat je..tanya org depa tak tau..bila turun dekat eminonu ni akan jumpa masjid eminonu yg cantek tu dan spice bazaar…bagus..tempat strategic..tapi masih bengang sebab tak jumpa hotel..hampir sejam melilau akhirnyaaaaaaa kami jumpa juga..REYDEL HOTEL..sebenarnya ms aku book mmg aku dah baca org ckp hotel ni susah sket nak jumpa..tapi sebab aku tersalah book coz kalau aku cancel kena bayar, so aku stay jugak kat area hotel ni…tapi melor suka sebab tempat dia banyak barang murah..mcm kawasan jln tunku abd rahman..aku suka tempat ni..nanti aku tulis pasal hotel ni…terpulang pada korang kalau nak book tapi aku pasti akan dtg ke hotel ni lagi sebab aku suka layanan depa..alhamdulillah…

ni masa sampai eminonu station, disambut si bulus yg gemok ni..ya hampun kucing depa gemok2 betoi..tapi garang...hampeh tol...bukan kucing je gemok2...hanjeng depa pun gemok dan besaq..hohoi..tanjat haku..

bila semua selesai, dapat masuk bilik dan bilik plak kat bawah je..tak payah nak naik tangga..letih kami...hahaha...masuk bilik, basahkan badan n rest...best giler weh...terasa sangat hebat sebab berjaya cari hotel sendiri..kihkihkih...

pesanan aku, korang tak yah la teror sgt mcm aku..satgi hilang mood sebab istanbul banyak sangat lorong..ntah mana2 lorong yg kitorang masuk sampai sesat barat..tapi best sebab banyak jumpa kedai yang murah2..lepas susun semua baju n parkingkan beg chantek2, aku pun membuta...kihkihkih..legaaaa..alhamdulillah...perut pun masih kenyang so kita tidoq dulu...kang lepas zohor baru kitrg kuar..

zzzzz

babai...