Sunday, January 25, 2015

istanbul: day 3 part 1

assalamualaikum

aku kembali dengan cerita mengarut..kihkihkih
ok hari ketiga aku ngan melor dah mabuk roti...kitorang mkan meggi..tapi tomato depa sedap..saya soka..saya soka...

lepas sarapan, naik bilik masih merancang nak pegi mana..aku ajak melor pi miniarturk. mslh nak pi sana kena naik bas..kami tak beli istanbulkart lagi..bukan tak nak beli..tapi sebab senang beli token kat mesin..padahal bagus beli ostanbulkart ni sebab ada diskaun..kalau naik tram sekali beli kat mesin kena masuk TL4 tapi kalau istanbulkart sekali touch dlm TL2.5 mcm tu..melor la degil..aku suh beli masa dtg tak mau...hahaha..hr ke tiga baru tehegeh-hegeh beli...beli sekeping je...harga kad TL6..pastu topup jerla...beli satu sudah..pastu touch la banyak kali nak guna sampai takde balance dah..hahaha

so masa memula nak naik teksi..tapi depa minta dlm TL60..atau ikut meter..rasa mcm terlalu mahal..so kami naik bas..belilah istanbulkart tu...dah beli tanya org bas mcm mana nak pi miniarturk...depa tunjukla basnyee..bas no 47C atau 47 E akan lalu miniarturk..touch je kat mesin tu n akan keluar balance duit kad..dlm TL1.80 tak silap aku sekali sentuh..

mula2 aku risau gak sebab tak tau mcm mana perjalanan bas tu kan...sekali dah naik senang hati sebab dia ada tulis kat skrin setiap stesen yg akan depa berenti..


inilah istanbulkart yg tak dibeli..akhirnya berbaloi-baloi..org tu ckp tak dak expired date..ntahla...sapa mau pinjam..sila pm..hahaha

sekali bila bas dah jalan, jauh rupanya..patutla teksi saje dlm tl60..huhuhu...lalu tanah perkuburan, then rumah2 org...turun bukit yg cerun..hebat driver bas dia niii....naik pening aku..bila sampai miniarturk..kami turun...pastu mcm eh mana miniarturknye..hahaha...akan berenti kat depan t.c istanbul ticare universiti ni...amik jerla gmbrnye...kihkihkih..patut bas penuh..student ramai

disebabkan semalam hujan, jadi cuaca kat istanbul yg tak mampu dijangka, bawakla payung..kehulu-kehilir bawak tau..huhuhu...tapi alhamdulillah cuaca agak panas tapi ya hampun sejuk hoi...sebab angin kuatttttttt

miniarturk ni sebenarnye mcm kat legoland tu lah..yg bangunan kecik2 tu hah...semua la ada kat dlm miniarturk tu...nak masuk bayar TL10...

macam panas kan...hehehe..sejuknye tak sanggup nak kuarkan tangan..

instanbul ni memang terkenal dngn senibina bangunan yg cantek2. walaupun tak dpt pi smua tempat, takpelaaa aku tgk yg kecik2 sudahhhhhhh.

airport depa...eauuu besaq pulak gg saya.

gmbr gedik lagi..hahaha..ni pun nasib baik hp s3 aku rosak..owh lupa..kan ckp buh dlm beras..tapi harapan musnah..sama je..nyampah..nak bwk pi kedai n transfer smua gmbr...syg woo gmbr banyak.

kahkahkah...maafkanlah penulis...aku dah penat sebenarnye...besaq kot tempat ni...tak larat nak jalan...ada je train pusing2..tapi tak sempat nak kejaq..depa tinggalkan ktrg..mungkin sebab kami besaq kot..mesti driver dia ckp cepat2 nanti resaksa nak naik...huhhhh

ni dlm muzium dia gak...sejarah mcm mana bumi turki bermula..zaman perang depa smua..siap ada bunyi mcm kat muzium negara tu...tapi tiba2 ada part tempat kucing, kucing betoi
yg depa letak..siap sarang dia lagi..huhuhu...lepas tu kami keluar..aku saket perut..pi la tandas dia kejap..bersih woo toilet dia tapiiiiiii naik beku punggung sebab air dia sejukkkkkkkkkkkkk...kelakar bila ingat...

dan diakhiri dengan gmbr kami sebagai marjinah dan situkang kasut...hahahha
nak tengok ke...




malu laa






























mbahaha






















k bai