Monday, January 12, 2015

Istanbul:day 2 part 1

assalamualaikum...

huhuhu...hari kedua dibumi istanbul...malam tu kol 3 aku dgn melor terkebil-kebil berdua..nasib baik wifi otel laju...so takdelaa bosan..tepat jam 0800 pagi aku ngan melor kuar bilik gelak2..sebab lapaq...kahkahkah
cafe depa kat bawah..so turun bawah cium bau sodap...sekali tengok rotiii sama salad penuh ngan yogurt..huhuhu...first day tgk breakfast gini ok la kan...sok lusa mau menangis aku...


selesai sarapan kitorang terus keluar..misi kedua nak naik bot depa...sibuk la si melor nak naik sgt kan...pi kat jeti eminonu tu...belah kiri sket ada org jual tiket TL12 je sorang...perjalanan hampir dua jam..hoi excited la kan...

tu la feri nyer...kami duk atas la..kata nak amik gambar kan...
sekali angin bertiup...kejung segala-galanya....

baju hari tu aku pakai 4 lapis...sekian...

masa ni happy la lagi ....excited sesnangat

beria guna monopod...tapi seronok amik tour ni...istanbul banyakkkkkk sangat tempat menarik yg perlu dilawati...bangunan2 depa yg cantek..kagum tengok...

dan rumah2 dipersisiran ni semuanya cantek2 n besaq2...

kami amik teh sorang satu..bayar TL2 tak silap aku..lupa la..singgit ke dua hinggit ntah..

aku tak suka sangat teh depa..mcm pahit2 sket.tapi boleh la buat kenangan...nak sangat mcm lisa surihani dlm istanbul aku datang katanyeeeee..ikotkan ajerlaaa

masa ni dah tak tahan seju..subhanallah sejuk snagat2...memula kami gembira la kan..lepas tu dua2 dah kejung..senyap je..hahaha...pastu baru perasan mcm eeee lamanya bot ni..tak sampai2 pun...masa mula2 memang semua tourist duk atas...tak sampai setengah jam semua duk bawah..last tinggal 3 family je termasuk aku....


tapi akhirnya aku n melor mengalah jugak..kejong wei..hahahahaha..kami pun turun bawah...

turun dr feri aku mcm nak muntah..pening...so pi cr kebab ikan..dpt kebab ikan hilang pening...masih beli satu jugak sebab mls nak beli dua....melor masih seronok melihat org memancing ikan...masa ni dah jam 1130 tak silap aku.

seronok tgk depa memancing

depan gerai jual kebab ada org jual ni..ada org tu makan mcm sedap je..kami pun test la...

aku ingat mussel fresh..rupanya ada nasi..depa kepal sekali dengan isi dia n nak makan perah lemon...bolehlaaa nak merasa..seketol TL1...mahal tapi utk pengalaman bolehlaaaaa


kemudian kami seberang jalan..nak pi tandas jap sebab melor kan tangki bocor..kihkihkih..lepas tu kami jalan sebelah spice bazaar..tgk gerai2 kat situ..kat simpang sinila jumpa abang yg kerja kat tempat melor...hahaha..memula mcm eh betoi ka...sekali au panggil dia pandang...sakan la beborak...
kami bgtau la baru naik bot..dan dia tanya berapa kena bayar..aku ckp TL12 je sorang...dan br dia citer dia kena bayar TL60 utk 3 org..bayar kat agent yg dia jumpa kat haghia sophea...hurm....so pd sapa nak pi, jgn la tanya kat agent..pi je terus kat jeti eminonu tu..bayar terus kat org bot tu...ada kaunter dia...


ni kami masuk spice bazaar...tengok2 je dulu...banding kan harga kan..

kegembiraan di spice bazaar..tapi barang ada yg murah di spice bazaar..ada yg murah di grand bazaar..tapi banyak murah kat area fatih tu..hahaha

aku yang kesejukan sesangat...berbalut-balut...aku dah agak dah..mesti tak tahan punya...

so lepas keluar spice bazaar, duk lepak kat depan masjid eminonu tu kejap...sebab zohor kan..then gerak pi merkezefendi station sebab nak makan nasi kat warung nusantara....dasar selera melayu..nasi dan melor tak dpt dipisahkan...hahahha..till then..