Tuesday, January 13, 2015

Istanbul:day 2 part 2

assalamualaikum...

lepas keluar dr spice bazaar, kami pi tepi sket..lalu depan masjid eminonu.depa ada la jual bunga2 n benih sayur2an..sebab teringat omak dikampung yg memang sukakan bunga, maka kami beli la 3 jenis bunga2 yg aku agak senang nak idop dgn cuaca m'sia..3 peket ni TL10..boleh la untuk omak..walaupun bunga kuning tu mcm bunga  taik ayam..hahaha




ni kat depan masjid eminonu..ada dataran n depan ni ada toilet gak..siap escalator utk turun kebawah...sejuk kot..tu depa buat toilet bawah tanah..kihkihkih..aku ingat parking tadi...bergambar sekejap dengan mamat yg kejung ni..depa tengah buat roti yg memang femes kat istanbul ni..tak beli pun..sebab keras bedengung kan..tak payah..satgi membazir je..seketol TL1 je pun..hahaha
beria kan muka mamat tu..kihkihkih

lepas tu jalan depan sket amik train kat Gulhane station..misi mencari warung nusantara yang kami nampak ms first day sampai tu...demi nasi melor katanye...hohoi jauh sungguh...


akhirnya sampai jugak...

menu aku ayam lalapan..bukan ayam penyet ye...nyaman giler dpt makan sambal
nasi goreng apa ntah..melor punya...air oder teh tarik..hohoi sodap..tapi teh tarik peket je pun rasanya.....ms kami sampai ni depa pun tengah busy sebab ada tourist from indo nak makan kat situ..senang kan..memang dia buat service mcm tu...ramai gak n kedai dia dua tingkat..
sedap nasi goreng melor ni...esoknyer pun kami dtg lagi kedai ni tau..kihkihkih

aku yg gembira menikmati nasi...kat malaysia duk telan oat..tiba2 mai istanbul makan nasi..choi betollll
tapi saya suka shawal ni..sedap je pakai n paling penting buat muka aku panjang 30cm..hahaha

masa kat kedai ni jumpa org malaysia..org sarawak..dia duduk di uk..di manchester...bercuti dgn kwn mat saleh dia..siap ckp lagi cuaca istanbul sgt teruk..tak mcm di london..sebab sejuk sangat..hahaha..dia yg biasa duk oversea pun tak tahan..tambah aku yg badan melayu sejati ni...hohoho

owh lupa, ms kami tengah makan, ada sekumpulan budak2 sekolah dlm baya 11-12 tahun macam tu...depa duk sibuk nak naik train free..siap panjat pagar lagi..setiap station memang ada security dia..sekalinya kantoi..dah la sorg tu bdan montel..beria-ria dia panjat pagar kaca tu..seriau aku..
lepas tu kawan dia kena tahan..melawan plak tu..security dia dah halau..tapi depa kan darah pahlawan..hahaha...hoi melawan ok..siap kena lempang dgn security dia..tapi nasib baik bedua..jadi sorang pengawal tu mcm cool sket..tapi bebudak tu tak puas hati..dia amik batu agak besar nakbalingg pengawal tu...tak cukup dgn tu amik kayu nak ketok..hohoi seram aku...

dahsyat betol perangai bebudak tu..yelaa aku paham...kos idup tinggi...kat sana aku rasa duit byk habis pd pengangkutan n makan je...

so lepas makan kami balik..tapi aku taku2 gak mana tau bebudak tu sesah kitrg plak kan..hahaha..so balik tu stop station Beyazit-kapalicarsi @ Gran Bazaar...tapi ms ni hujan dah turunnnnnnnn

sejuknyaaa  masyaallah...angin dan hujan bergabung...menggigillll
sampai grand bazaar melor sibuk nak makan lagi..aku pun tak paham mana pegi makanan dia...so jalan2 je..sebab hujan makin melebat, maka belila payong TL5...bolehla...

tapi sebab pandai sgt..beria buat itenary pastu tak baca...grand bazaar adalah TUTUP hari ahad..so jalan je tepi gerai dia...

jalan punya jalan dan semakin gelap, ktrg terus balik hotel..menapak la dua ketol ni dlm hujan..hohoi sejuk sungguh...alhamdulillah tamat hari kedua dengan jayanya...

balik beli kebab dan jagung rebus sebab masih tak puas hati kot2 la rebus lebih sedap katanya...hahaha
tapi akhirnya membazir jugak sebab keras katanye...hurmmmm suka ati la pa...

till then

babai