Monday, March 2, 2015

Umrah 2015

Assalamualaikum
Sambung lagi pengalaman aku di mekah tempoh hari..
mcm biasala kan...klu pi sana mmg selalu bawak kekudap memacam..salah satu tart nenas ni..kihkihkih..melor la beli dgn kakak opis dia...tart nenas muor katanye..tapi mmg sak cukup aku makan...bawak dua bekas..sebekas bagi kawan aku iaitu geng umrah tu la...tapi pempaham la kan...kalau dah mel,r yg duk control kekudap...lepas fia..dia...aku makan baper ketoi je..itu pun ms kat madinah..hehehe
Ok...lepas selesai umrah pertama Dalamjam 4.00 mcm tu selesai..mmg dah nak masuk Subuh tapi badan aku mmg dah tak mampu nak bertahan..maka kami semua beransur ke hotel..tambahan beg kawan2 bilik lain ada yg tak sampai lagi ke bilik Mereka. Jadi nak balik sebab nak selesaikan hal beg..
aku mmg dah tak larat..badan dah demam...tapi sempat beli chicken broast...alaa ayam mcm kfc tapi ada sos bawang putih..aku suka..aku suka...5 ketol dlm ada fries dgn 2 ketoi roti...13 riyal..Kihkihkih...lepas mkn ayam aku mkn panadol n rehat....lepas tu mmg badan terus flate..aku tak leh makan langsung..itu la kan..ms kat tanah air sibuk nak be diet kan..sekali sampai sana langsing takleh makan..rasakan..kihkihkih...jumaat baru kebah..aLhamdulillah....melor la banyak jaga aku...
sabtu kami ada ziarah...masa ni aku n melor buat umrah jugak...kami pegi jabal rahmah gua hira gua tsur kwsn mina padang arafah dan miqat di jarannah.Ms ni ada ustaz pengiring...seronok dengar ustaz ni bagi penerangan..masyaallah sedih Dengar dia bercerita peristiwa haji dan mcm2 dia explain..Lepas bermiqat dan menuju ke mekah semula...alhamdulillah sebelum asar selesai umrah Kami...kali ni kami tawaf di tingkat 1..yg ring sementara tu...
stay lama jugak..dapat duduk depan multazam..alhamdulillah...
Hari ahad ada lawatan lagi...kali ni sapa nak buat unrah boleh bermiqat di hudaibiyah...yg specialnye di hudaibiyah,Airnye adalah masin..kata ustaz sebab Dekat dgn laut...kemudian kami ke muzium..best..aku suka tempat ni..even 3 kali kami pegi..ini first time kami dpt masuk sini...
Barang2 yg lama yg dah diganTikan baru akan disimpan di muzium ni..

Inilah kwsn masjidil haram dulu...alhamdulillah aku merasa masa dataran Besar mcm dibawah ni..ms tahun 2009.


melor boleh panggil mamat arab yg pakai tshirt tu sebab mamat tu hensem...malu haku..amik gmbr bukan sekali...hampir 4 kali ok..sebab gmbr tak cantek..dia pun amik gak gmbr melor. Hadoyaiii..hahahaa

eh..sama plak
aku mcm biasa la..klu tempat2 mcm ni mmg mengkayalkan..makanya aku duk lama kat sini...hahaha..sampai terlupa plak nak balik..kihkihkih...

masjid nabawi..ni tahun berapa ntah...first time depa buat kubah boleh bukak2 tu...tamadun islam mmg hebat...dahsyat kan..alhamdulillah
hari isnin kami takde apa2 aktiviti melainkan kemas apa yg patut...ni ms aku pi beli minyak wangi kat area hotel yg aku pegi tahun 2013.cantik dah hotel yg depa bina baru tu...
ms ni dlm kol 1100 mcm tu...agong ada kat dlm.masjidil haram..depa tgh buat umrah..aku pi gak kedalam sempat solat sunat n dhuha..alhamdulilah..lepas tu dah rasa tak selesa..dan sampai hotel check dah bendera jepun..hurmmmm takpelaaa..nasib baik sempat pi solat dhuha depan kaabah...tak la larat sangat..
kami kemas beg awal..supaya tak kelamkabut esoknya...mcm biasa tekak aku masih sakit..rugi kan makan sedap tapi takde selera..huhuhu..
Sayu je mlm tu sebab mlm terakhir di mekah...
pagi sabtu ms lepas sarapan..kami turunkan beg sesiap...jam 930 sama2 pi masjidilharam utk tawaf wida..tapi aku sampai luar je..sedih hati ni nak lambai je pun...harap aku dijemput lagi sebab rasa tak puas..tambahan sebab demam kan..isk..isk.isk..
Kami berangkat meninggalkan kota mekah pada jam 1100..menuju ke jeddah...singgah sebentar dimasjid terapung..dan aku lapar lagi...
kebetulan sekitar masjid ada jual bakso...masyaalllah sedap bakso dia..tapi mahai nak mampuih...semangkuk tu adalaa bakso 3 ketoi...10 riyal

tp sedap punya pasal...mahai pun mahailaa..masjid terapung ni ramaidah jemaah tak pi..sebab katanye pihak berkuasa sana dah tak benarkan masuk sebab ada sesetengah negara buat perkara macam syirik la...katanyee..tapi alhamdulillah kami dpt masuk...
ms ni la ada kejadian utk satu agensi terkenal.kat tanahair..bila mana ada jemaah nampak org masuk.bas n selongkar beg..depa syak pemandu bas bersengkokol dgn yg tukang selongkar tu n benarkan depa naik...pemandu bas tu tak mengaku n bengang...last ditutupnye pintu bas n tak bagi depa masuk..masyaallah..tak tau mcm mana depa selesaikan sebab kami dah pi epot,tapi jemaah tu masih lagi kat luar bas beramai2...
sampai epot dlm jam 3 ptg..nak kena check in jam 5..kihkihkih...dahla lapar..ish aku ni..lapar je kan..maklumlaaaa ms dimekah tak boleh mkn sgt..
sekali ada satu group jemaah ni bagi mknan kat kami..travel agent depa sediakan nasi ayam penyet panas2 ko..alhandulillah..bersuap aku makan..disuap oleh isteri hj salam..kihkihkih..nak menetes ayaq mata makan besuap diepot jedah..
last sekali kami tak dpt balik dan bermalam di jedah...

sekian...

kihkihkih..alhamdulillah..terima kasih Allah utk pengalaman indah ini...semuanya indah bagi aku walaupun aku demam..semuanya best walaupun aku period di hr terakhir dibumi mekah..nikmat yg mana perlu aku dustakan...masyaallah.alhamdulillah..alhamdulillah..alhamdulillah..