Monday, March 2, 2015

umrah 2015

assalamualaikum

ntry utk kenangan aku..maklumlaa sejak pemakan semut tegar ni mmg pelupa tahap gaban la...kadang2 suami pun lupa...ingat i bujang...mihmihmih..ini minta penampaq namanya.....durhaka sungguh..kihkihkih

kami sampai kota mekah dlm jam 1000 malam. sebab aku lapaq sangat, lepas urusan masuk bilik, depa suh makan dulu..kami pi la makan ditingkat atas...hotel ok n aku suka bilik ayaq dia..memanjang kedalam..huhuhu...dahla kena naik tangga nak pi tanda tu...hohoi..sakit peha masa lepas saie tu..muahaha

lepas selesai semua urusan, kami terus turun bawah n gerak ke masjidil haram...macam tak percaya aku ada kat masjidil haram..masyaallah...tapi banyak perubahan di masjidilharam...hanya pintu king abd aziz aje yang buka..yang lain tutup...lambat ke masjid, merasalah sembahyang di jalan atau dalam shoping complex...hahaha

masa memula taqaf, aku dah rasa saket pinggang yg teramat sangat. tapi kutahan jugak...depan kaabah pun jadi kecil sebab banyak yg depa tutup utk tujuan pembesaran kawasan masjid..selepas selesai tawaf dan solat, kami ke tempat saie...masyaallah ms ni badan aku semakin tak selesa..sakit pinggang menangkap2. melor pendorong semangat dan akhirnya selesai umrah pertama aku..alhamdulillah...dan mcm biasa, aku dan masjidilharam memang punya kenangan indah..ms nak balik tu aku terpisah dgn group jemaah...kihkihkih..tapi relax je...alhamdulillah depa tgg aku..tak lama pun terpisah tu.org ramai sangat..dan kawasan semakin kecil..maka semua org berasak-asak..itu yg terpisah tu..aku plak kecik je kan(mbahahahahahaha..kecik la sangat)..yg pntg jangan menggelabah..kita kat rumah Allah...yakin Allah akan jaga kita insyaallah..

ni masa di marwah..lepas bertahalul...

inilah kawasan dataran yang dibuka....

lagi kawasan dataran tapi belah kanan...hujung putih tu semua penghadang..dulu tahun 2013, hujung tu ada tangga utk ke tingkat dua..dah selamat dirobohkan...cepat betol depa buat kerja..

ini dari dataran ke arah hotel aku...laluan hari2 kami..kanan yg nampak turkish airlines tu ada sign board besar, BinDawood..hehehe...sapa tak tau bindawood tak tau la kan..tempat feveret melor nih...
manakala kiri tu zam2 tower...

ini dr jalan ke masjidil haram....bila waktu solat, jalan2 ni pun penuh dengan jemaah..macam2 negara...

setiap hari, laluan ini akan dibuka utk bas dan lori loading barang sehingga jam 1100 pagi..kemudian mmg depa tutup sebab masa solat kan...so tiada kenderaan besar lalu selepas jam seblas. tapi lepas solat zohor dia buka semula tapi ada timing2 dia la...

laluan ni sentiasa jammed...ramai sangat jemaah...kami biasa akan keluar lambat sebab nak elak bersesak-sesak kat sini..bukan apa, dlm masa bersesak ni kita tak tahu, walaupun dibumi Allah, tangan jahat banyak...dorang lebih tahu mana kita sorok duit tau..tau2 duit lesap..huhuhu...tapi mcm kitorg rancang jela nak balik lambat elak jammed, tapi sama gak.masih sesak..hahaha

cuaca di mekah adalah sangat sejuk...sesangat sejuk ok..walaupun tengah hari..lepas balik buat umrah tu, aku terus demam..badan panas menggila...tapi menggigil-gigil ok...makan ubat dia ok..tapi lepas 4-6 jam, badan dedar semula sampai melor risau..dia la duk tuam aku dgn baju dia sebab tak jumpa towel kecik(risau punya pasal, towel pun tak jumpa) 

first time ok aku dtg sini aku demam..sedih ooooo..ramai gak group aku yg demam..ingat aku sorang je...sian melor jaga aku...beli air kelapa la..air zam2 takyah cakap la kan...hurmmm takpela..dugaan Allah berbeza-beza...redho jerla walaupun sedih ya hamat....lepas solat jumaat badan aku kebah..alhamdulillah...

satgi kami sambung lagi ye