Friday, January 12, 2018

Korea Part1- rancangan sebenar

Assalam..

Percutian aku ke korea amatlah rancangan mengejut. Rancangan awal adalah untuk aku dan melor bercuti bersama mak2 dan abah melor..tak sangka tiba2 bertukar jd percutian penuh emosi utk aku dan melor..kahkahkah..nak tau emosi kenapa..jap lagilah aku cerita..kahkahkah..

Sebenarnye kami pernah ke korea pada  end of 2007. Thats time pd aku susah nak cr makanan halal n aku pun tak berapa pandai sangat nal explore..so kami decide amik travel agent luar..tp agent ni mmg bagus giler...dlm group tu ada 2 fmly je melayu..aku dan fmly kak aida..jd kami byk pegi almost korea kecuali jeju island...nami island, tido di mount sorak, masuk everland, nandeumon market,pegi korean village, pakai hanbuk, tido di seoul dan lain..so trip kali ni kami mmg nak easy travel je...takde nak rushing sgt n pegi namsan tower selain just nak aim pegi nami island..ms kami pegi tu pun time winter..dan baju winter yg aku pakai pun beli di everland..huhuhu..

Makanya, Oleh kerana rancangan asal nak cuti dgn fmly tak jadi, hr khamis aku kerja pagi..last pagi ye. Melor ckp nak pegi korea..aku ckp berani ke? Sebab tak sempat nak check apa2 pun..book flight dulu...br cr hotel..pencarian hotel n guest house..paham2 la last minit kan..smua mahal...last pilihan adalah k-grand guest house kat myeondong..melor nak area myeongdong jugak..ok fine..will review about this place later...

So hr khamis habis je kapal bergegas turun opis buat review..print apa yg patut dan paling penting route bas from airport ke myeongdong..sebab tak terpkr nak naik subway dia pun..

Hr jumaat aku off..thats why aku kena habiskan pencarian betol2..tapi aku mmg tak sedap hati dr awal pun..nak muntah..perot tak sedap..dr khamis tak de selera nak makan..sebab tau flight balik adalah full. Mmg betol2 plan berani mati la ni..sebab stranded incheon mmg habis la aku dgn melor..kahkahkah

So jumaat selesaikan tukar duit won..beli bekalan makanan..lain2 takde apa kot sebab pakai pakaian yg lama2 je..melor beli 1 stokin baru..sebab korea sekarang -5. Sabtu kami tak buat apa..just wait until 1900 utk pi airport..lepas melor solat maghrib kami terus gerak..parking longterm senang...melor checkin beg..aku pi parking. Tp kena tgg juga sebb nak tgk muka aku kan..security reason..hehehe.

Jam 2120 br dpt check in luggage sebab bas lmbt sket..takde driver so kena tgg lama sket..adeh dugaan betol...lepas tu kami lapar..kan aku ckp aku takde selera nak makan..so kami pegi makan kat grandmama kejap..area c30-an..aku makan ketiaw ginger beef n melor amik charketiaw..so tepat 2110, gerak pg gate..dahla c26..jauh kot...pi tandas..pi atm..hegeh2 lagi..sampai gate 2230...hahaha..nasib tak pnjg beratur.smua smooth giler..alhamdulillah

Almost 1 year aku tak bercuti or naik flight..so cuak tiba2..tapi lebih pd jakun..hahaha..sangat indah bila lihat langit yg terus nmpak bintang2 bertaburan...gelap yg terang..pandang bwh nampak bot2 besar ditengah lautan..sangat mendamaikan..teruja betol aku..kapal tak penuh..jd bolehlah ambil mana2 seat yg kosong..tp aku n melor mls nak pindah..crew mh66 sangat2 best. Tiba2 mcm apa je sebab mcm2 dpat..siap dpt menu lain lagi..sebab dia ingat kitrg kelaparan..melor plak beli keropok fazura tu..beli 2 bgkus, tp sebab tekanan kan..dia kembong so melor kan emosi.dia takut apa2 jadi so dia bagi pd crew tu..suka la mereka sebab depa pun cr juga keropok tu.tapi tak jumpa..siap.panggil kwn2 yg kat galley depan utk njoy the keropok..hahaha..kelakar kan..tp malaysia airlines crew mmg awesome..syg bila ada sesetengah crew yg dah tidak berkhidmat sedangkan cara kerja mereka sangat2 bagus...sangat rugi tp moga mereka succes ditempat baru..rindu mereka sebab sgt2 ramah dan sangat ikhlas bekerja.

After almost 6 jam kami sampai kat incheon int airport..jam 0605 pagi..korea cepat 2 jam dr malaysia...suhu adalah -5..nampak salji terus teruja kami..sangat2 happy..tak sabar nak explore...