Sunday, July 4, 2010

selamat semuanya

salam...
lama betol tak berupdate..lelabah pun dah beranak kot..huhuhu
last week balik kampung dan yang bestnyer semua ada..alng, abg halil, kak azie,bib, aman adan n nora.
memula aku plan nak balik ngan aman jer coz melor pun tak ada coz pegi miri tepi ada hal yg perlu diselesaikan.so in rite time la kan..hehehe
dah la aku kene drive walaupun 2 hari jerkan tapi malasnya tuhan aje yg tahu..hujanlebat giler plak tu..grrrr
bertolak dr rumah jam 1230 mlm coz ada perkara yang tidak dpt dielakkan..hahaha..so aku dah la duk sensorang kat umah..lambat plak abg dtg amik aku...adoai...
sampai umah mak dlm kol 0430..laju jugak ar abg bawak selepas melepasi 3 kali road block(cewahhh)..sampai jer umah mak terus terkam durian gugur siang ari tu sebanyak 2 besen besar..gila kentang banyak..hahaha..pastu compare buah dr pokok maner yg sedap..hehehe
masa arwah abah n mak tanak durian ni, dorang dah letak nama anak bagi setiap pokok...tapi yg bestnyer kebanyakan pokok dah mati selepas sekali mengeluarkan hasil..hasil pokok aman paling sedap..yg kedua dr pokok bib dan adan.tapi yang tinggal sekarang pokok abang ngan pokok adik jer..buah dr pokok adik memang sedap.tapi yg pokok abg tu untuk mkn2 bolehla..untuk puas baik amik dr pokok adik.hahahha..mrh abg..
pokok aku?..hmmm dah mampus sebab abah yg tebang..huhuhu..sedihaku...mak ckp abah yang tebang sebab pokok tu coz kurus sangat(sakit mcm aku dulu kot )..tapi sempat berbuah sekali n buah dier sedap gakla dr pokok abang..hehehe...
so ari ahad takderla program yg best sgt kecuali masak dan makan...kebetulan ada kenduri bib, alng n adik pegi kenduri tu ngan cik piah..aku?..malas nak pegi coz makan lagi..tak larat derrr
petang pegi segamat..best giler pegi segamat coz semua ada kecuali abg n mak leb..saper suh pegi mancing..kan kene tinggal...
kebetulan pegi beli brg antaran adan skit n aku plak giler pegi kedai sakan pastu kedai rm1 n kedai rm 2..hahaha..
mlm plak kami 7 beradik(best giler this moment) pegi umah zati n skeli lagi dihidangkan buah durian..perghhh...giler sedap durian...
so ari isnin nak kene pegi pejabat tanah rompin berkenaan tanah arwah abah...appointment jam 9..mak n along bangun seawal 3 pagi kot nak masak nasi lemak daun pisang n goreng bihun..aku tido mampuih..hahaha...
jam 0530 dah kene kejut n bersiap..jam 630 lebih kurang bertolak ke rompin...satu kereta N 1 van...oleh kerana abang nak isi minyak keta dia/..so kitorang gerak dulu...sampai jerk muadzam dlm jam 0800 tapi disebabkan pahang ni bumi yang masih banyak hutan,so keadaan agak berkabus n mcm gelap lagila kan...tapi best tengok hutan menghijau semua...
kami sampai pejabap tanah tu jam 0845...pegi toilet uruskan apa yg patut buat waktu pagi n naik tingkat satu terus kene masuk bilik tu..20minit lepas tu keluar le..hehehe..yerla tak de apa yg nak di aggure kan...terus pegi ke pantai rompin untuk sarapan...
so sampai umah dlm jam 1200..alhamdulillah settle satu msalah...rerupanya ada cerita lain..jengjengjeng
otw ke rompin ni memang ada perkampungan org asli..so masa lalu satu kawasan kubur org asli ni, abg aku nampak sorang pompuan tua rambut putih dan bongkok sangat depan kubur tersebut..ni kira ms otw la kan n dia tgk sampai 3 x.takkan la ada org tua tunggu pepagi buta kan?depan kubur plak tu...bila balik abg aku tgk lagi tmpt tu kot2 ada pokok ker apa ker?tapi memang clear..tak der apa2 kat area kubur tu..hmmm apakah itu?
seram gak aku dengar...n lagi satu kisah pasal ank buah aku yang sekolah kat umah mak aku tu..ada satu malam (baru2 ni gak la) dia pegi umah kwan dia ..tak la jauh sgt dr umah mak aku..so dia pegi jln kaki jer...lebih kurang jam 1030 mlm dia pun gerak balik umah mak aku...oleh kerana umah aku ni atas bukit so ms dia naik jln berbukit tu dia memang dah nampak benda ni...lembaga putih dan biji mata merah yang besar merenung dia...kiranya anak buah aku ni nak naik bukit, benda tu nak turun...bila sampai jer depan umah mak njang(jiran aku) dibawah pkok gajus dia yg besar tu anak buah aku boleh bagi salam kat benda tu....gila kentang berani dia...kalau aku sure dah pitam...esok pagi kot baru org jumpa..memang kuat semangat dier ni..hmmm

ntahla...mcm2 hal berlaku tapi yg penting semuanya dah selamat n best giler balik kali ni coz ada smua my family kecuali melor ar kan..tapi cik mod ngn abg man pun tak dpt join gak coz memasing ada hal..hmmm
bestnyerrr
tak sabar nak tunggu ujung bulan ni
lots of luv..
et