Friday, November 12, 2010

donut

salam....
minggu ini adalah minggu donut dan mauripan...hahaha..bak kata melor "kak t kalau dah pandai masak seminggu la mkn benda yg sama"..dah tu nak wat mcm maner kan..masuk blog org memasing tayang menu..lapar la aku..jadi budak yg sure tak pandai ni nak mencuba la jugak walaupun tiap kali msk time tula sibuk tanya adik or kakak aku yg teror2 tu....hehehe.tapi tula mslhnyer asyik msk benda yg sama jer kan...org ckp practise make perfect..hohoho...pdhal ada org tu yg suka sgt repeat suh msk benda yg sama.ekeli aku pun tak teror sgt bab msk memasak ni tapi wat perasan sendiri boleh la..hehehe..yg ni versi beger malaysia tp inti sardin...layankan ajerlaaayg ni sajer jer wat donut...tak banyak pun... yg ni pun sama..nak wat bege m'sia...tapi ada sebijik ku bubuh inti blueberry..gedik2...hehehe
yg ni dah goreng tapi tak berapa msk konon2 mcm nak wat frozenla...(senang nak mkn melor pun leh goreng balik)...goreng semua mau kembung perut aku n melor...yg ntah berapa ketul tu pun rasa naik juling bijik mata kami mkn..hehehedan oleh kerana ms aku uli donut/bege m'sia ni tengah ujan, mcm sedap jer mkn cucur bawang cicah kuah kacang..kuah kcg ni beli yg kalau nak mkn letak air panas jer..sedap jugak kuah kcg tu coz rasa daun kecor(betol ker daun kecor)...

so tema hidup aku n melor hari ini adalah tepung..hahaha...

ni resepi donut mak aku..simpan sini supaya tak lupa
1 biji telor ayam
mauripan
susu/gula (option)
1 biji kentang (direbus)
tepung gandum
marjerin/planta (aku guna daisy jer-hahaha)
1-satukan telor/susu/mauripan dlm satu bekas
2-lenyek kentang sehingga hancur campurkan dengan tepung gandum dan marjerin.kacau sebentar...
3-baru masukkan adunan 1 tadi..kalau keras buh air sket...
4-uli sampai lembut...buatla bentuk donut...lepas sejam boleh digoreng dengan api yg perlahan yer...
maafla yer aku ni tak pandai sgt bab kedapur ni...sian melor kan?tapi bab merapu aku teror la..huhuhu\
lots of luv
et

No comments: