Monday, December 20, 2010

rindu berdetik lagi

salam
Tiba2 aku terkenangkan hidup kat kampung dulu.balik sekolah naik basikal dengan panas terik.bau tiak pun perit.pegi sekolah ngan sal,aida,heri,herman n arwah saiful(dia meninggal masa aku pi umrah)..yerla dulu kan glamour ngan cerita2 novel remaja yang menyiasat tu..ape ker nama novel tu lupa plak aku..hahaha..tapi kami memang rapat coz satu blok..selalu lepas sekolah sal dtg lepak bawah pokok nangka depan umah mak jah..hahaha…dengan pakai tshirt n simis jer(kain dlm da) lepak kat depan(tak malu sungguh)..petang sket main rondas aka besbol kg..buahnya anyam dr daun kelapa…yg pasti mak mesti marah coz pokok kelapa dia makin togel kena amik ngan kami..yerla byk2 pokok, pokok mak jer yg paling rendah…

Tapi sekarang kalau balik tak der dah budak2 nak kumpul main rondas ker, ziropain ker, main baling tin ker…semua budak2 skang kumpul pun nak pinjam hp buat main game..rindu watt u semua..giler best dapat kumpul dulu..petang selagi tak azan maghrib, selagi tu la tak balik..tapi aku balik la takut coz arwah abah akan marah kalau kami tak balik sebelum maghrib..kalau tak mau rasa kene luku kat pale atau tarik kat perut cepat2 la masuk…tapi bak kata bib, kak t selalu tipu..abah tak pukul kak t tapi pukul kami…hahaha…kelakar.

Teringat abah, dah lama tak balik ziarah kubur dia..hanya doa yg dapat et titipkan untuk abah.sampai termimpi-mimpi et nak pegi kubur abah…rindu giler kat abah…

Mak ada kat kl lagi..bestnyer tapi aku plak busy tahap YB…nak buat mcm maner cuti sekolah kan…dengan tambahan kerja yg sure sakit otak nak pk…takperla…ini semua rezeki Allah…kalau tak der tambahan kerja baru, lain plak jadinnyer..untuk sedapkan hati dan minda(ceewah) kita ikutka ajerla…semoga semuanya berjalan lancar

Tiba2 teringat masa main masak2 ngan bib…hahaha…main sama ngan ina n alin anak cik peah sebelah umah jerk…kalau ina siap masak nasik lagi guna dapur kayu..kami bawak la bwg sket, ikan bilis leh goreng sedapnyer la..tapi mcm kebulur tahap cipan la..ntah mana sedapnyer la..nasi pun rasa minyak tanah..hahaha…memang best giler time tu..sampaikan buah sawit pun kami bakar..tapi sedap gak buah sawit ni dibakar…tak cukup dengan buah sawit, dtg plak musim mkn belalang kunyit..habis semua belalang kami cari sampaikan belalang hijau pun jadi mangsa…satu hari tu, aku n bib bakar ubi kayu…pastu aku yg makan sampai habis tak tinggalkan dia, tapi aku sian kat dia aku amik pucuk ubi kayu, aku bakar then aku bagi kat dia..aku ckp sedap…hahaha..kelakar giler…sian adik aku(sib baik jd chef ko dik..mcm2 ko leh bakar skang.jgn bakar aku sudah)..siap bila dia ckp jer hitam gigi dia coz pucuk ubi tu kan jadi kering…huahuahua..kelakar bib…pastu apa lagi gaduh ar..hahaha….

Zaman dulu ngan zaman sekarang lain..dulu kita leh main msk2 guna api yg betol, sekarang habis bukan dengan api,silap aribulan ngan budak2 tu pun terbakar…

Dulu kalau kita main baling tin, terbaling kawan,berdarah pale dia, mak bapak kita tak dtg pun..sekarang kalau berdarah jadi kes polis ler..
Dulu kat sekolah kalau kena penampar ngan cikgu pun takper, janji ko pandai…

Sekarang salah anak sendiri pun cikgu balik yg kena penampar..ntahla..
Menyalahkan dan disalahkan bukanlah satu penyelesaian tetapi perbincangan yang menjadi jalan terakhir adalah yg terbaik..

Tetapi apa yang pasti aku rindukan suasana dulu kala..bau segar embun pagi..hanyir ikan yg baru abah angkat dr sungai, kemanisan buah rambutan, kabus segar yang menebal...dan yang pasti aku paling rindukan bau rambut abah yang lebat..alfatihah untuk abah.
lots of luv
budak comot

3 comments:

sayang oranglidi.dot said...

hahahan kelakar.. masa kecik2 dulu O_L pon men list2 yg et coret.. kelakar2.. rndu waktu dulu.. huhuhu
al fatihah jugak ntok abah et.. x lupa jugak arwah saiful..

budakcomot said...

thnks...best kan...
ms arwah saiful tu meninggal masuk paper...dia baru dpt baby plak tu..

sayang oranglidi.dot said...

yeker.. sdeynyer.. cian baby tue..
allah maha besar..
boley tnya??
sebab ape arwah saiful meniggal?