Sunday, July 10, 2011

coklat kek semangat otomen dyna


salam

isk..isk pehal plak ada line plak ni...huhuhu.
mlm td kol 12 mlm aku cuba resepi ini...DUA BELAS TENGAH MALAM YERK...hahaha...geram coz ms godek2 kat myresepi dapat resepi kek yg simple tanpa TELOR..isk obses + kedekut plak aku ni..hahaha..senang giler yer...kejap dah siap plus sgt sedap...tapi pelik gak coz ada cuka...(apa CUKA)...hahaha...

1 cawan tepung gandum
1 cawan gula (aku guna setengah cawan coz gula halus habis)
3 sudu besar serbuk koko
1 sudu kecil baking powder
1 sudu kecil soda bikabornat
1 sudu kecil esen vanilla
1 sudu besar cuka
1/2 cawan minyak masak
1 cawan air
1/2 sudu kecil garam

campurkan tepung+serbuk koko+baking powder+gula+bikarbonat+garam = gaul sebati.
kemudian campur dengan air+minyak+esen+air.kacau sebati. letak minyak kat dulang pembakar. bakar dalam oven 180 selama 30 minit. tapi aku bakar 20 min jer coz dah oklagipun aku buat agak nipis.. cucuk pun dah bersih..
alhamdulilah sgt sedap...hehehe

then aku cr plak buat topping yg berkilat-kilat mcm kat kedai. wah senang rupanya..cik wani pernah bagi resepi topping yg senang tapi tak menjadi..bukan salah respei pun tapi salah aku yg mcm2 nak cut...hahaha

coklat masakan
susu cair (aku guna susu kotak jerk)
butter

kaedah double boil. masukkan susu (aku guna 125 jerk-agak2 jer). dah berbuih sket susu tu aku tutup api.then masukkan coklat. kacau sampai coklat cair masukkan butter. kacau sampai pekat. dah sejuk sikit aku letak kat atas kek yg dah sejuk..ekceli ini cara aku yang aku paham masa aku baca kat my resepi tu...hahaha. alhamdulillah..

selamat mencuba

hurm nak pi makan lagilah..bagi habis..melor takleh makan...dia diet.hahaha

sayangkamulajulaju
kekodokbulat