Friday, July 8, 2011

resepi tart buah

salam...


ekceli resepi ni aku ambil dr myresepi...tak silap aku cik matgebu punyer resepi.senang sangat.. aku memang nak cr crust yg senang n simple nak buat kan..before this tak cnfdnt letak resepi ni kat sini coz aku tak ikut sukatan(kes melor la suh ikut resepi yg dia print. lastly mamat ni yg pegi tgk bola.nyampah). minggu ni 3 kali gak aku buat fruit tart ni jadi baru confident nak letak kat blog.ekceli resepi tu guna gram..aku tak der penimbang...so aku sukat sesuka hati aku jer(takderla aku tgk dlm internet 1 cwn tepung bersamaan berapa gram...hahaha)...

75grm butter (aku guna 1/2 cawan)
1/2 cawan gula
1 biji telor+1 kuning telor
250gram tepung gandum (aku guna 2 cawan lebih sket-hahaha)

mula2 pukul butter + gula sampai kembang. kemudian dah kembang masukkan kuning telor pukul lagi then dah mcm sebati tu baru masuk semua.(kadang2 kedekut aku sampai aku buh la sebijik jer telor...hahaha) dah kembang n cantek jerk color dia baru buh tepung..eloknya ayak la dulu...then digaulkan sebati simpan dlm peti ais. kurung ler doh tu lebih kurang dua jam.
kadang2 aku tak cukup dua jam dah bakar..hahaha tak nyabar kan!

bakar dlm 15-20 min tapi agak mcm color dah cantik tu insyaallah dah ok ler...

sebenarnya resepi yg dibagi tu dah betol...tapi sebab aku ni kan suka skip2. makanya padan la muka aku kan..hahaha...

untuk castard nyer aku guna cream custard yg aku buat cream puff tu..hahaha...

1 cwn susu
1 sudu marjerin
3 sudu gula
1 biji telor
1 sudu tepung gandum
1 sudu tepung jagung

campurkan tepung gandum+susu+jagung+gula.masak atas api sambil kacau jgn sampai berketul.bila dah pekat tutup api jap tehn masukkan marjerin/butter kacau bersama telor..kacau sampai tak berketul, buka api semula n masak sampai ok. buh la sket esen vanila coz aku tak berapa suka kalau ada bau telor..hehehe

dah sejuk letakkan cream tu dalam kulit yang dibuat tu then susun la buah yg korang suka..hahaha

selamat mencuba resepi mengarut aku ni yer...

p/s: simpan sini untuk aku refer semula..maklumlah dah nak masuk usia senja..hahaha