Saturday, August 4, 2012

nasi antah

untuk panduan aku
ini kuih lama orang banjar...yer aku org banjar yer..hahaha..tapi tak boleh bersurah banjar..muahaha

bahagian bawah
1/2 pot beras (direndam dlm 1/2 jam)
kelapa parut
tepung pulut *secubit
garam
air

toskan beras yang direndam dan tumbuk. tapi jangan hancur sangat



 kemudian gaulkan dengan kelapa parut,secubit tepung pulut(mak kata jangan banyak sangat) dan garam. mak cakap kalau tak da tepung pulut, guna jer beras pulut. rendam sekali tapi 2-3 butir jer..sebagai agen pelekat..mak yg cakap..aku tulis untuk rujukan..hahaha

lepastu isi air sehingga tenggelam mcm kat bawah ni..kukus dalam 20 minit atau sampai dia keras.

untuk kepala dia


1/2 kotak santan kelapa
gula melaka
air
tepung gandum (dlm 2 sudu)
sedikit tepung beras *optional


masak santan + air sehingga kepala dia naik
kemudian bancuh gula melaka dengan santan masak tersebut
*lepas tu mak akan tapis bancuhan tersebut dan campur dengan tepung.
*cair2 jer 
dah siap baru kukus balik dengan beras tadi..macam biasa jer


dah masak jangan dipotong panas2. bila tak sabar macam aku, begitulah rupa parasnya..
mak biasa buat tak guna banyak tepung gandum sebab kami memang suka kepala dia lembik2 sket..tapi kalau dah sejuk cantik jer dipotong.


kuih peberet harus disimpan disini..lagipun kuih org dulu2 resepi mak aku plak tu...kuih moden senang nak godek dlm internet..hehehe


lot of luv
et

4 comments:

eKa said...

1st time ni dgr 'nasi antah'... tak penah cuba / rasa lagi

wani said...

hebat2,,masterchep security kena coba haha

yana lyana said...

1st time dgr ni..nenek sy org banjar jugak tapi xpenah pun dibiasakan dgn kuih ni..

et said...

eka:sedapla ikut tekak et..sebab tak suka sangat pulut..nak makan serimuka tapi pulut letak tepi..

wani:hahaha...mestila. semua hebat.marah orang lagi hebat

yana lyana:yerla lyana..setahu et banjar ni memang banyak kuih2 manis yang et sendiri jarang jumpa..tapi kalau type kat google akan keluar resepi nasi antah ni..hehehe