Friday, June 7, 2013

nota aku

assalamualaikum

nota dr aku..hehehe

1-nak bawa baju banyak pun takper..aku cuma bawa 3 helai jubah, sehelai baju tido, dan 4 lai seluar.tapi tak cukup sebab ms kat mekah adalah panas sekarang. aktiviti banyak sebab perjalanan dr hotel ke masjid  pun agak jauh.jadi agak berpeluh tapi yang peliknya takder peluh sangat.cuma kita la rasa tak selesa coz panas kan.

2-nak bawa baju sikit n beli kat sana pun boleh juga tapi sedia ajerlah duitnyer..huhuhu

3-nak basuh pun ok.aku bawa siap2 sabun, berus n hangar. tapi klu tak larat nak basuh, antar dobi jer pun ok jugak. kat hotel aku, yg sediakan makanan tu org indonesia, dorang ada tawarkan basuh baju tapi selai 7 riyal..pun sedia ongkosnya..huhuhu..

4-berhati-hati dengan wang anda.jangan bawak banyak2 semua ms pegi ke masjid. mak aku cerita ada jemaah yang poket baju dia kena toreh dan dia sendiri tak sedar masa dia amik semayang kat madinah..cilik tau depa buat kerja.

5-berhati-hati dengan peminta sedekah kat luar masjidil haram.dorang ni rapat minta sedekah dgn kita tapi tangan jalan.ada juga jemaah yang kena seluk sling beg dia. yang pelik duit aje dia ambil..barang lain dia tak ambil.hebat jugakkk..lepas tu cepat jer tukang seluk tu hilang..kalau nak buat umrah tu jgnla bawak duit byk sgt..maklumlah kita lepas saie penat kan.jadi jln pun slow..ms ni la penyeluk saku ni selalu bertindak.

6-beg kasut kalau tak bawak pun tak takper coz kat luat masjid ada plastik untuk plastik..org sedekah plastik pun ada..iyer mcm2 amal jariah org buat disana...depan safwah tower pun ada jugak plastik free..no hal punya tapi mak melor hilang jugak kasutnya..hurmmm takper bukan rezeki kan..

7-minum air zam-zam banyak tau kat sana..aku kan pakai bracess.jadi lidah aku terbelah tau sebab ada besi kat atas..pedih nak makan..tapi ok jer..masih boleh bercakap n badan masih mantain kira ok la kan..hehehe..tapi hari ke tiga kat sana aku perasan lidah aku yg terbelah tu hilang terus line terbelah tu..hebat kan?alhamdulillah

8-bawakla sunglases sebab panas kat sana terik..pastu berangin sangat. kadang2 tak leh buka mata tahan silau..huhuhu...tapi best

9-aku beli simcard kat hotel jer..murah dpt 30 riyal...kat epot ada gak jual tp 50 riyal..gila untung beli coz aku guna tak topup2 pun sampai ke madinah..internet sikit punya laju..boleh hapdet blog lagi dr sana..hahaha..alhamdulillah..

10-tak payah roaming pun..mcm aku ms pi paris ari tu melor kata nak buat roaming..aku kol celcom kata nak limit hanya rm200. n bila sampai mana2 negara..roaming akan otometik on..so masa pi paris, bil celcom aku adalah bawah 200 ratus yer..tapi pegi umrah bil aku adala rm1500..perghhhhhhhh tambah sket tambah galaxy note 8.0 bai...hahaha..takperla..redhooooo jerlaa..aku pun tak paham kenapa dia tak otometik blok jer kredit limit haku tu..

11-nak amik air semayang pun janganla letak beg tu kat atas para ker..ada sorang jemaah amik air semayang kat toilet hotel di basement, sekali beg dia kena ambil ko..dengan ic semua hilang.nasib baik la passport dekat mutawwif.

12-kena sabar banyak2..kat sana dugaan datang tanpa kita sedari..tau-tau kita nak marah jer kan..huhuhu..tapi kat sana yang aku pelik, aku boleh jer jadi penyabar....hahaha..ada jemaah tu siap marah2 lagi coz dia ckp bilik dia mcm stor..isk..isk..isk..sabar kak..kita nak buat ibadah bukan nak pegi bercuti

13-lepas balik sini, aji usop ckp, hotel kami duduk tu dah dirobohkan..huhuhu..lepas ni sapa pegi umrah lepas jer haji tahun ni sure best coz semua kerja naik taraf tu depa buat untuk persediaan haji 2013.

ok itu ajer..
sekian

lots of luv
et



2 comments:

che mid said...

Teringat masa Che Mid dulu.. lebih kurang macam tu jugalah, ada kawan sebilik, habis duit kena copet. Nasib baik ada orang kaya dlm rombongan kami, bagi sedekah duit belanja pada dia. Che Mid pulak hilang henfon, tak sedar masa bila .. ya lah kt sana kan jarang guna henfon tak macam kt sini. Sedar2 dah takde..

et said...

hi che mid...tq sudi follow blog et..
yerla kan.yang penting kat sana banyak sabar n redhoooo jer..insyaallah Allah akan gandakan nikmatnya