Friday, August 8, 2014

selamat hari raya

1 syawal...till we meet again next year..insyaallah
tapi tak leh la kumpul mcm ni lagi coz next year balik kedah..lagipun next year smua anak2 mak balik umah mertua mereka..kecuali along yg mmg balik sana..lega skt coz fmly abg man smua area gombak..so leh jumpa..


alhamdulillah jugr tahun yg menduga kami sekeluarga sebenarnya, sangat2 menyedihkan mak aku..tapi akhirnya tahun ini  bersatu kembali..even ada sedikit jurang antara kami dgn dia, namun Allah maha mengetahui akan segalanya...aku hanya nak mak happy..itu juga nasihat aku pada adik aku...adan...menangis kami berdua hanya kami yg tahu..aku telefon adan sehari sebelum raya..dipuasa terakhir selepas aku tahu 'dia' pulang...pesan aku, demi emak...bukan sesiapa..aku tak layak nak nasihat atau cakap apa2.sakit dihati masih berbekas. tapi demi emak..jangan sampai kau yg tak pulang..itu rumah kau..
pagi raya aku kol semula adan...ingatkan dia supaya bangun..bagi semangat sedikit padanya dan jgn lupa solat raya...
sedikit pun cerita aku mahu pulang tidak dikhabarkan.bimbang aku tiada smgt pula n tak jadi aku balik raya...
aku sendiri tertanya2 dlm hati...apa reaksi aku utk berjumpa setelah hmpir setahun aku tak berbicara dgnnya..kali terakhir aku salam dan peluk dia sambil menangis.namun wajahnya waktu itu sudah sombong dgn kesenangan duniawi yg sementara..kereta besar, spek mata mahal..rambut blonde...namun bersangka baik sahaja...
melihat signboard rumah, jiwa hampir tiada...
kami teruskan ke kubur abah...itu niat sebenar aku pulang sebenarnya...melihat yg telah tiada 


aku beli bg mawar utk abh...sebab syg sgt aku nak jugak tabur bunga utk abah..bukn ikut org...abh pesan pusara dia jgn dibuat nisan yg gah2 besar..tak payah.dia tak mau...mak tanmkan bunga..cantek kembangnya...berbunga pepel...tengahhari rembg sebnrnyeee..kol 1 km smp...terasa seperti abh memelok aku..arghh rindu gilee.....
rindu mahu memeloknya...
alfatihah abah...
sampai dirumah mak, penuh kereta anak2 maklong..mmg rutin dorang dtg umah mak..itu je kot mak sedara terdekat yg ada..anak2 maklong sepupu kami belah abah..ramai sepupusepapat kami belah abah, tapi kami tak berapa rapat..jauh barangkali.
aku lihat semua terjerit gembira...adan muka paling teruja..tak sangka barangkali...
ayat pertama...sepupu bertanya,mana anak hang et..belom salam lagi ni...dah tanya...kebetulan umar ada..abg tunjuk tu la anak dia...aku sendiri tak tahu nak jawab apa..malu segan kecewa sentap...huh..akhirnya aku  tak salam smua sebab nak letak beg sama...naik semula salam kemudian..tapi aku sndiri blur sebab ramai sangat...mengantuk tak payah ckplaaa sebab dr mlm tak tido..belom lagi rimas sebab pakai baju berenda n  panas..maklumlaa baju raya tak beli..sebabbbbb jimat..hahaha
aku makan dgn melor..dilayan anak buah yah n gha..rindu pada mereka..besar sudah anak buah kami..itulaaa kesayangan melor..mereka yg rajin layan melor dulu kala...sampai sekarang itula yg selalu melor cerita...syg sungguh pd mereka...
tapi yg paling tragisssss
aku ibgtkan sesi bermaafan sudah dibuat pagitadi, rupanya belom..hahaha
maka melompatlah aku bersama adan...
org lain mgkin tak tahu.tapi itulah perangai kami...
aku memujuk dia lagi..aku ckp jom la...sejukkan hati..ikhlaskan dlm diri..kita lebih bahagia jika kita memaafkan org lain (ceccecee...pdhal aku lebih panas baran dr dia kot)
akhirnya Allah lembutkan hati kami. raya kami smua sangat indah kali ini..kami ikhlas bermaafan..adan juga..dibisikkan ditelinga aku, adan ikhlas kak ti...demi mak...iyeee demi mak..
well, akhirnya mcm cerita cinderella, kami pun dihadiahkan kenangan dan pengalaman terindah..realiti kehidupan yg aku sndiri tak percaya terjadi dlm keluarga kami..Allah bagi peringatan besar pada kami...ujian yg sebenarnya untuk menyatukan kami...

utk along kakak ku, tq sebab selalu jadi kak long yg terbaik utk aku dan adik2.sentiasa bersemngat bila dia ada dgn kami..tulang belakang emak....tq along...syg smpai syorga

utk abg aku..selamat pengantin baru..hahaha..love u abang...ampun salahsilap aku

utk bib adik pertama aku, maaf sebab tak dpt join event2 fmly yg ko selalu buat..maaf smua silap salah aku..

utk atam adik kedua aku, aku pun mintak maaf kalau terdalah kata.terjerit ke..im sory ok..

utk adan adik ketiga....kak t syg adan...

dan utk yg bongsu endong yg kadang2 mcm kakak sulong, maaf sebab aku selalu tak jadi kakak terbaik utk ko.maaf utk segalanya...

tq adikberadik..korang semua dgt awesome..seronok dpt kumpul ramai2 tapi dah lama sgt tak dpt duduk mcm ni...rumah atok pun lama kot aku tak pegi...maaf je tak sesuai kot sebab atok mesti rindu aku...nanti et dtg ye atok...

well inilaa sindrom pompuan tensen duduk umah yg sebnrnye byk keje tp tak nak buat..lepas tu jeles org cuti aku kn keje..hahaha.
aku syg coti wei...tp bila apply cuti semedang jeee cuti kn potong sebab telebih cuti...tak phm aku...kurang betol rasa tanggubgjawab pada kerja..hurmmm..malaslaa nak citerr...
dahla update dgn hp je pun..2-3 kali publish sebab aku tak suka gmbr smua kat bawah...hahaha...sebab aku mls nak edit gmbar tu...

oklaaa itu je cerita aku...yg tekecik hati,tekecik etek,tekecik perut, aku minta maaf..betoi2 minta maaf...

lepas sesu bermaafan, aku pi umah mak njang..salam mak njang n sedih gakla coz pak njang dah takde kan...then kami balik kol 430 mcm tu coz mlm tu kan aku keje balik..hurmmm sib baik keluar umah awal..jalan jammed ok..

klah tu je..babai...