Thursday, January 22, 2015

miss u abah



Dan Tuhanmu telah perintahkan, supaya engkau tidak menyembah melainkan kepadaNya semata-mata, dan hendaklah engkau berbuat baik kepada ibu bapa. Jika salah seorang dari keduanya, atau kedua-duanya sekali, sampai kepada umur tua dalam jagaan dan peliharaanmu, maka janganlah engkau berkata kepada mereka (sebarang perkataan kasar) sekalipun perkataan "Ha", dan janganlah engkau menengking menyergah mereka, tetapi katakanlah kepada mereka perkataan yang mulia (yang bersopan santun).(al-Isra': ayat 23)

assalamualaikum

aku bukan anak yang baik..tapi aku bertuah sebab aku dilahirkan sebagai anak mak dan abah. kami susah..aku sentiasa ingat segala titik peluh abah. zaman kami hidup di biak( perak) sehinggalah menjadi peneroka dipahang...hampir setiap malam abah mendakut burung wakwak sampai di pelok hantu galah...kalau tak mendakut, dia keluar memburu ayam atau landak..untung sket dapatla kancil atau pelanduk...kalau balik tangan kosong, sibuk dia bercerita ditahan mergastua...

lepas subuh abah akan pegi tengok pukat yang dia tahan dekat mana2 sungai. biasanya pukat tu dia tahan sebelum maghrib hr sebelumnya...banyak ikan yang dia dapat...separuh dia jual..yang lain dia buat makan...aku ingat lagi kesedapan ikan madak...org kampung macam aku je tau apa tu ikan madak..sedap dia sekarang tak dapat dah wei..tambah mak yg masak..ikan madak sesuai buat pais je..sodapppp

segar dlm ingatan aku, bila dia balik bawak rotan n beli penggosok basuh pinggan n akan suh kami gosok rotan kasi licin..dah banyak akan dijual pd peraih tapi tak lama pun..lepas tu abah stop cari rotan...aku ingat sebab apa..dah lama leps tu br mak cakap, ada jiran dengki..kata abah potong jalan dia..tapi abah cool je...dia tak marah pun..n dia beralah(tolak ansur)

bagi aku abah dulu garang..takut sangat..mak lagi garang tapi mak membebel je..abah dia ada luku hikmat...sekali kena luku biul kejap..hahaha..rindu luku abah...

abah busy..lepas abah keje dengan cik baharom kat kedai pomen motor, setiap hari abah bawak balik duit...banyak tau..aku la selalu kena kira...abah bubuh dlm laci almari kuning mak yang no 2. dia tabur mcm tu je. dan tak berkunci pun..maklumlah org kg tahun 90an mana ada duit nak repair motor...tu bayar guna duit syiling..tapi kami adik beradik tak pernah amik duit abah..aku ingat abah hanya tetapkan duit belanja sekolah hanya 0.20 sen sahaja...sekolah pagi dua posen..sekolah petang dua posen..kalau kami jahat boleh je amik lebih..tapi tak pernah amik pun sebab abah ajar jangan mencuri..kalau nak mintak..tapi kami jugak tak diajar untuk meminta-minta..kalau nak sesuatu kena usaha sendiri..aku sekolah dari darjah 1 sampai darjah enam memang bawak duit dua posen je..Alhamdulillah cukup...walaupun dpt kopok seketol jer...

aku selalu ingat pesanan ustaz zul, cikgu agama aku sekolah rendah...dia cakap hormati orang tua..jangan tinggi suara..jangan tengking bila bercakap..sedang menggunakan perkataan "aku" pun dikira kasar...ataupun perkataan "ah" sudah berdosa...allahuakbar...aku amik iktibar...start tu aku guna nama aku..et...aku cium mak n abah sebelum pegi sekolah..aku cium depa jugak bila aku balik dari sekolah..aku ucap selamat malam pada dorang sebelum tidor yg akhirnya jadi ikutan adik badik sampai kami kena marah sebab buat bising berlumba2 nak ucap selamat malam...dan kami sentiasa praktikkan ciuman sampai sekarang...sebab kami sayang dan hormat mereka...tapi aku tak dapat dah cium abah.. :(

dan bila masa pasar minggu yang hanya ada sebulan sekali kat kampung aku tu, abah up la bagi seringgit....selalu aku konpius nak beli apa..beli beger dapat satu..kalau beli apam balik dpt banyak..leh share dgn adik2...haha...tapi tak pernah rasa sedih sebab aku bawak seringgit bila pi pasar malam..ok jer..tak pernah memberontak..adik badik yang lain pun sama...

lepas masuk tingkatan satu, abah beli basikal utk aku...pergh bangga kot dpt basikal...ms tu up duit belanja seringgit dah..tp ms zaman aku tu org dah tahap bagi anak depa duit belanja dua ringgit..tapi tak kisah pun...masuk tengah tahun, abah ajar bawak motor...di buatnyer aku motor sebijik...pegi la sekolah naik motor dengan ina anak cik peah...dah bapak pomen, buat ok motor...tak beli pun...

tapi tak lama...sebab  asyik rosak, maklumlaa motor buat, abah suh naik van...jadi aku pun naik van..mak pagi2 before subuh mmg dah bangun buat sarapan...mak aku memang superb..pagi je bangun lepas azan subuh..dengar abah  solat subuh..aku siap n salam n kiss depa terus naik van..kadang2 terbabas jugak..sebab mak tak bangun...hahaha..kelakar bila ingat..sian mak..tapi tak marah pun..menggelabah je..hahaha

abah ajar aku bawak motor..abah ajar aku bawak kereta...abah ajar aku semua  benda...aku ingat ms dia paksa aku hafal doa qunut..dgn tak pakai baju menangis kena hafal doa qunut...duduk kat bawah rumah(ms tu abah ada korek tanah n simen kat bawah rumah then ditransform jadi bilik..pelik tak)..menghafal la aku..selagi tak hafal, tak boleh masuk...dan alhamdulillah berjaya...

kami diajar dengan rotan tapi bukan sebab tak sayang..sebab itu kami selalu beringat..jangan kurang ajar dengan orang tua..dengan mak bapak sendiri..mereka kesayangan kita....teruk mcm mana pun mereka, dia ibu dan abah kita...sebab tu cara kami agak perlahan...walau tak puas hati, tak perlu nak melontar suara tanpa usul periksa.jangan menjerkah membabi buta..mungkin cara itu biasa bagi mereka..tapi sangat asing bagi aku orang kampung yang penuh budi bahasa...

abah tegas tapi dia bukan pemarah..abah garang tapi bukan tak sayang..abah ajar kami mcm mana dia sayang mak dia...abah ajar kami macam2...abah selalu nasihat aku...abah selalu cerita macam2 dekat aku..bertapa dia bangga dengan anak2 dia sebab baik dengan jiran2 kalau kami balik kampung...dia cerita pasal bangganya dia dengan abang...dia cerita gembira pasal along...dia cerita pasal beraninya bib...dia cerita pendiamnya atam...dia cerita lincahnya adan...dia cerita celotehnye adik..dia cerita semua..aku ingat dia ckp tulisan atam yang buruk..dia cerita segalanyaaaa....rindunya abah...

Al-Fatihah abah..moga abah tenang disana..moga doa2 et sampai utk abah....


p/s:sayangilah abah selagi depa ada..hargai mereka..aku ada mak aje skang ni...mak...jangan dtg mimpi et ye...hahaha

1 comment:

Anonymous said...

SAFI RANIA SATUUUU...haha opp bb cream