Sunday, March 1, 2015

umrah 2015

assalamualaikum

alhamdulillah Allah terima aku menjadi tetamuNya lagi..pemergian kali ketiga buat aku dan melor mmg berbeza..sebab kami pergi berdua je..sebelum ini ada family lain yg kami kenal...ini berdua je..hurmmmmm...
sebenarnya ms pergi tahun 2013, aku bawak mak aku n melor bawak mak abah dia..jadinyer kami banyak habiskan ms bersama mak memasing...kali ni alhamdulillah berpeluang kemasjid bersama2, pi kedai sama2...alhamdulillah diberi peluang sekali lagi...walaupun ada sedikit ujian kecil sebelum pergi..tapi syukur tak memudaratkan pun..
Family in law aku yg antar ktrg pi epot..tq smua.
tanggal 15/2 hari ahad, lepas mandi dan solat sunat musafir, kami mulakan perjalan ke epot klia..flight mh 150 dijangka terbang jam 03ptg. selepas jamak takdim di surau klia, kami ke departure gate. bila dah duduk kat seat baru tau, aku duduk dgn abg yang dlm group ni yg mana wife dia pun nama sama dengan aku...tertukar sudah..hahaha..
sebelum kapal berlepas, bacalah doa yang ada terpapar kat skrin nye..kapal mas skang mmg ada smua tu..malah siap annouce if ms solat dah tiba mcm aku pi istanbul hari tu kan..

lepas berlepas, aku sambung baca yasin dan mengaji sket..kemudian lepas makan aku amik headset, aku tgk citer katun...aku tgk melor, dia tgk citer p ramle..pendekar bujang lapuk..kihkihkih....org lain smua duk berzikir, kami tgk katun...takpe zikir dlm hati...perjalanan memakan masa hampir 08 jam. berdebar2 ok..mcm2 yg aku pk kan..salah satu mestilah risau period aku datang..mmg aku ada makan pil tahan period, tapi badan aku akan jadi lemah n perot berangin..rasa badan nak demam smua lah..
kami sampai epot jeddah dlm jam 0620...urusan pasprt dan ambil beg je hampir 2 jam...lama kan..keluar epot jeddah dah isya...kami solat dulu kemudian baru cari bas.
perjalanan ke madinah ambil masa hampir 6 jam...bagus driver kami sebab dia sangat berhemah bawak bas. makanya hampir jam 0500 pagi baru kami sampai hotel...mandi n bersiap ala kadar. terus pi masjid utk solat subuh pertama di madinah...alhamdulillah seronok sangat walaupun solat kat luar sebab dah penuh.
pagi tu lepas sarapan terus ada ziarah masjid nabawi..jemaah lelaki akan ke makam baqi dan sekitar masjid..jemaah perempuan akan ke raudhah..ada ustazah akan guide..kami gerak ke masjid sebelum jam 0800 supaya sempat masuk ke raudhah..paham2 sajelah raudhah..semua org berebut nak masuk kan...aku sendiri berebut..hahaha.

aku mmg tak bawak hp pun...bukan malas tapi aku mmg nak tumpu pada apa yg aku nak buat aje...klu ckp nak ibadah kang org kata aku poyo plak...walaupun dah balik baru aku rasa rugi sebab takde kenangan plak..hahaha..ni kena pegi lagi nampaknye...

petang lepas zohor, aku dgn melor kena tukar bilik sebab bilik kami memula di tingkat satu..bilik di tgkat 12 masih belum ada yg kosong...namun sebelum asar baru boleh naik coz bilik baru siap...makanya lepas pindah baru aku basuh baju.

memang disana aku hanya pergi masjid dan kemana2 aje dengan melor.group lain depa pegi la sesama.sebab depa sebilik..bilik aku hujung tanjung nun haaaa..
hari kedua dibumi madinah, iaitu 17/2 kami ada lawatan ke masjid quba, masjid qiblatain(tgk dr bas aje) ladang kurma dan jabal uhud. semasa di ladang kurma, bukan main aku makan kurma segar..Ya Allah, bukan sikit ok..banyak ooo aku makan...then kami ke bukit uhud. ms ni panas agak terik...aku dah pening2 dah..hahaha....balik je bilik, sebelum zohor, aku muntah..smua keluar balik...tekak mula perit...sedih betol...selera makan mmg out. aku telan panadol lepas solat then gone...rehat kejap...kemudian ok semula badan aku..

ini je antara gmbr yg aku amik..lepas tu kelaut..kihkihkih...yg belakang aku tu la antara jemaah group aku..depa semua bagus2 n baik..cuma aku je tak sempat lama2 nak kenal dengan mereka.

18/2 hari rabu, petang tu kena bersiap dah sebab nak berangkat ke mekah..pagi tu aku nekad nak ke raudhah semula...tanya pd kawan2 perempuan,memula suh pegi bilik mereka..last depa tak nak ikut sebab takut tak sempat katanya...kebetolan malam tu aku dah packing sesiap semua beg dan keluarkan apa yg nak pakai aje..jadi pagi tu tak kelamkabut sangat..jam 1000 depa suh letak beg kat luar bilik..aku minta tolong melor uruskan sebab yg lain aku dah buat...raudhah punya pasal..aku nekad nak pegi jugak..maka sebelom 8 pagi aku jalan laju2 nak ke raudhah...alhamdulillah..lega bila nampak sign board tulis melayu tersandar kat tiang n ada jemaah yang tengah duduk...borak2 dgn mak cik ni, rupanya org selayang n dia kenal abah tok..kihkihkih..
alhamdulillah sebelum jam 11 aku dah keluar dari raudhah...masa disini, aku punya sedih tak tau nak habaqlaaaaaaaaa...lama woo dpt solat kat sini sebab aku antara group terakhir..jadi banyak ruang kosong n tak delaa kena himpit teruk mcm hari pertama kami pegi tu...tak sia2 aku pergi.....
aku sedih  sangat sebab maklumlah petang nak ke mekah sudah..makanya aku buat ziarah wida sekali....dahla pegi sorang..dulu ada mak..tapi sedih jugak...cuma kali ni sedih dia sampai ayaq hingus smua keluaq bila menangis...tambahan bila baca doa ziarah wida tu..lagi la aku sedih..tak sanggup rasanya nak ucap selamat tinggal pada rasulullah..harap aku dijemput lagi ke bumi madinah...

lepas solat zuhur, kami semua bersiap di hotel. muka happy kan.hahaha..terima kasihla pada melor sebab dia take care sangat dengan aku..sayang kamu 200%..kihkihkih..bluweeekkks

kemudian kami turun ke bawah.ms tu tgk beg aku masih kat atas...last tanya pihak pengurusan depa kata turun bawah..aku suh melor uruskan beg..elok beg dah bawak turun, bas pulak tetiba takde..kihkihkih..rupanya kena halau sebab agong kita baru sampai...kereta dia nak lalu kat jalan yg bas tengah tgg tu..so polis halau sesiap..kereta mmg clear..hanya depa ja yg lalu..hohoho..dpt tgk kereta pun dah seronok...kalaulah jumpa agong live, lagilaa lupa diri kot..muahaha...
selesai urusan beg, kami terus naik bas..alhamdulillah beg kami dlm bas yg kami naik...kwn2 lain, beg terlepas ke bas yg lagi satu...kami ke bir ali utk bermiqat disana..
ni antara jemaah group aku..kakak ni admin aku punya adik beradik...ni ms kami didepan masjid Bir Ali.

imamku...kihkihkih...sibuk ria risau kain ihram dia tetanggal..kahkahkah..padahal aku tgk ok je.kemas je...hurmmmmmm sajer je tau menduga aku dgn mcm2 soalan..grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr

perjalanan ke mekah alhamdulillah lancar..cuma aku kelaparan,..aku syak, makan ubat tahan period tu aku jadi lapar la..takleh kosong langsung perut aku..kena ngunyah je..ish pelik tol aku...so aku decide aku takkan makan ubat tu lepas aku buat umrah wajib aku...aku tawakkal aje.

nanti aku sambung cerita dimekah..aku suka travel agent kali ini..setiap kali ziarah, depa akan sediakan ustaz pengiring yg akan cerita sejarah2 tempat yg kita akan lawati..mmg aku ada baca, tapi aku kan manusia biasa..org kampung plak tu..bila ustaz bercerita, feeling dia lebih tau...menangis tersedu-sedu aku hokey..hahaha..yg pasti hati aku tisu sangat kat sana...

tq en suami sebab bagi semangat pada aku kat sana...tq krs travel sebab pengalaman yg indah...terima kasih mak n mertua atas doa kalian....Terima kasih Allah sebab izinkan aku kesana lagi...moga aku dan kawan2 yang lain termasuk yg membaca ntry aku akan dijemput menjadi tetamu Mu..InsyaAllah...

alhamdulillah dan terima kasih Allah utk pengalaman indah ini...